29 Ramadhan : Almond London dan Kancil

Posted by Leeza | Posted in

Sebenarnya pagi ini saya hendak ke Asajaya untuk beberapa urusan :
1. gunting rambut
2. buang sampah
3. baiki kipas rosak
4. baiki lampu liplap.
Sayangnya, bila cuba nak start enjin kancil, tak mahulah pulak. Bateri kong ke apa?  Saya tahu mana ada bengkel yang buka hari ini. Semua orang sibuk dengan persediaan menyambut raya. Tiba-tiba saya teringat sepupu kakak ipar saya mekanik dan tuan punya bengkel kereta kampung saya. Saya minta abang tolong cakapkan dan bawa bateri sekali. Petang baru dia datang sebab dia sekeluarga ke Kuching , shopping raya. Bagi mengisi masa yang ada, saya mengemas rumah dan cuba membaiki kipas dan lampu. Lampu berjaya saya baiki dan kipas sahaja bermasalah.  Akhirnya saya cuba membuat biskut Almond London. Perlukan kesabaran membuatnya dan kena cepat. Kalau lambat, coklat akan cepat membeku. Cubaan pertama , ia agak besar dan comot. Segan saya hendak ambil gambar. Kemudian saya menyediakan semua bahan-bahan untuk dimasak pagi esok sebelum solat raya. Malamnya blackout pula. Beberapa malam ini asyik blackout sahaja sehingga lampupun mudah hangus. Dugaan kecil ini membuatkan kita kian bertaqwa. Sudah dua tahun saya tidak sempat menyaksikan pengumuman hari raya secara live, gara-gara black out. Sempat juga bertanyakan mak ,bagaimana dulu yang tak ada elektrik, telefon atau tv...bagaimanakah mereka tahu tarikh hari raya? Emak menyatakan , alim ulama  tahu mengira tarikhnya. Bila takbir raya berkumandang, terasa sangat sayu rasa hati. Bersyukur kerana mak dan saya dipanjangkan umur berhariraya bersama. Thanks to ALLAH. Kepada semua sahabat pembaca blog saya, terimakasih atas sokongan anda dan selamat berhariraya dna maaf zahir bathin. Berhati-hati di jalanraya dan ingat yang tersayang,


Comments (0)