7 Ramadhan : Moreh

Posted by Leeza | Posted in

Cuaca sangat panas. Sejak semalam mak tidak berapa sihat kerana kepanasan. Dia juga tidak mahu menggunakan kipas. Seawal pagi saya mandikan mak untuk menghilang rasa tidak selesanya itu. Saya tahu kemungkinan abang saya Saidi akan balik menziarah mak dengan isterinya, Kak Nurul. Tepat dugaan saya, bila mereka berdua terpacul di muka pintu sebaik saya selesai mandi. Alhamdulilah kerana abang belikan mak TENA 6 bungkus. Bererti emak sudah ada 12 bungkus TENA termasuk yang saya belikannya semalam. Sekarang ini juadah ramadhan yang ada saya lebih suka sedekahkan kepada jiran-jiran kerana saya sendiri tidak menggemari kuih.
Kakak saya lewat sangat memberitahu giliran kami petang ini menghantar kuih-muih dan air ke surau untuk moreh orang berjemaah terawih. Jadi petang itu, saya dan kakak ke Semera Ulu, Semera Masjid, Semera Tanjung dan Semera Lot untuk mencari kuih muih. Dua kali kami berpusing ke sana namun hampa. Saya juga ke Kampung jemukan yang bersebelahan mencari kuih . Saya sampai terus ke rumah orang yang buat kuih tersebut dan mendapati dia masih membuat kuih mongkol dan belum dikukus. Akhirnya saya terus memecut ke Tambirat membeli kuih muih di situ. Saya tidak mahu ke Asajaya kerana pilihannya sangat terhad. Seringgit dapat 4 ketul kuih. Jika di Asajaya, seringgit dapat 3 ketul. Jemukan, seringgit dapat 5 ketul. Semera ,seringgit dapat 4 ketul juga. Saya membeli kuih tako rm10 dan kuih puteri ayu rm10. Saya bancuh kopi susu secerek besar yang sudah bertulis nama AMOI. Bekas-bekas kuihpun ada nama AMOI juga. Sebab , orang kampung tak kenal sangat nama saya. Mereka kenal nama timangan saya sahaja. Emak sibuk memantau apa yang saya buat...hahaha bukankah sejak dulu ini tugasnya ? Tugas menghantarnya pula terpaksa dibuat sendiri dengan berpesan banyak kali kepada emak supaya jangan bergerak dari kerusinya. Saya bimbang dia jatuh.
Syukur sebab dia menurut kata-kata saya.

Comments (0)