19 Ramadhan : Amanah

Posted by Leeza | Posted in

40 bungkus nasi ayam yang telah saya tempah daripada seorang kawan

Seorang hamba Allah yang sangat saya hormati telah memasukkan sejumlah wang untuk disedekahkan kepada penduduk kampung saya yang miskin dan berpuasa. Atas permintaan dan amanah ini , maka saya memilih hari Jumaat untuk melaksanakannya. Saya membeli 40 bungkus nasi ayam , air soya dan buah kurma untuk disedekahkan sebagai juadah berbuka puasa. Saya memilih warga emas, keluarga yang miskin dan anak-anak yatim . Alhamdulilah kerana saya dapat melaksanakan amanah ini sebaiknya. Yang membantu saya ialah Luqman dan kawannya Hisyam.

Bercakap soal amanah, saya sekarang sangat pentingkan amanah kerjaya saya. Inilah yang menggusarkan hati saya sejak pagi tadi. Boss-boss yang baru balik dari berkampung di PPD selama dua hari membawa berita yang menakutkan...hehehe. Ternyata banyak persiapan yang harus saya lakukan untuk bersedia sebelum dituding dengan telunjuk dan ditunjal muka ini dengan perkataan-perkataan yang kesat. Semuanya hanya kerana peratusan kelulusan UPSR 2010 menjunam jauh. Saya sentiasa memastikan peratusan subjek Sains saya kekal di atas 80%. Namun masalah kami ialah bila murid-murid tidak seimbang kelulusannya. Murid yang gagal subjek Sains, BM ,Maths dan BI tidak sama orangnya. Komitmen terhadap kerja adalah amanah yang telah kami usahakan. Tiada diantara kami yang suka melihat kegagalan..kalau boleh semuanya kami nak pastikan lulus UPSR dengan baik dan cemerlang. Tetapi siapa kita dapat menjangka jika keupayaan murid setakat itu sahaja ? Apa sahaja alasan, mereka takkan mahu mendengar. Semuanya cikgu yang salah. Kami dikira gagal dalam tugas hanya kerana peratus merosot. Alangkah peritnya ....jika tudingan ini terus ke muka kami, tidka hairan jika semangat akan terus merudum sama. Mungkinkah ini akan mematahkan keinginan cikgu mengajar Tahun 6? Kita tunggu dan lihat apakah yang akan terjadi semasa kedatangan mereka nanti. Mereka diberitahu akan datang sekumpulan selepas raya dan sekumpulan lagi akan datang selepas UPSR 2011 . Saya pula telah membeli tiket ke Johor pada 16 Sepetember sempena cuti Hari Malaysia nanti. Nampak gayanya saya terpaksa batalkan penerbangan ini kerana menunggu kedatangan mereka yang berhormat ini. Saya yang menurut perintah kenalah bersedia dan memastikan semua dokumentasi lengkap tanpa ada ruangpun untuk dikritik. Jika tak amanah berdosa besar....itu saya selalu kata pada diri sendiri. Kenalah laksanakan dengan hati tenang dan gembira supaya stress tidak menghampiri.

Comments (0)