17 Ramadhan : Sibuk Dalam Kesepian

Posted by Leeza | Posted in

Salam ramadhan kawan-kawanku...
Hahaha ...pelik je bunyi tajuk entry kali ini kan? Ya , saya sangat sunyi sepi hari ini. Awal pagi saya ke rumah kakak saya uuntuk memastikan adakah abang ipar saya mengambil penjaga mak seperti biasa. Namun rumah kakak senyap sunyi. Entah ke mana semua orang...Jadi, saya terlewat hari ini ke sekolah kerana mengambil penjaga mak terlebih dahulu.
Di sekolah, semua Boss tidak ada kerana mereka (GB dan semua PK) ada mesyuarat jaminan kualiti sekolah di PPD Samarahan. Tambahan pula murid-murid tahun 6 berada di SK HJ Kelali, Semera untuk kem motivasi menjawab soalan UPSR dari jam 8 hingga jam 5 petang. Kawan saya , Madam T kena giliran awal pagi. Saya pula kena giliran menjaga murid-murid itu jam 2 petang hingga 3.30 petang. Jadi bila ramai guru tiada , semuanya sibuk. Cikgu-cikgu yang punya masa rehat (free) berada di makmal komputer untuk melengkapkan SAPs online. Saya pula tiada banyak masa rehat hari ini ,jadi malas saya menyibuk di makmal komputer.Lagipun masa rehat yang ada berselang dengan kelas hanya 30 minit. Berjalan kaki dari bangunan kelas ke makmal komputer mengambil masa 15 minit. Tak sempat untuk saya yang berjalan perlahan ...hahaha. Jadi bila bersendirian di bilik guru, masa yang ada saya isi dengan membuat perancangan mengajar seminggu. Wow...dalam sunyi sepi saya mampu buat kerja dengan cepat. Fokus sungguh dan saya bertuah sebab hari ini mata saya tidak mengantuk. Kelas saya pun berjalan lancar dan menyejukkan hati. Tengahari saya balik sekolah, saya dapati mak saya nampak ceria. Dan bila saya ke sekolah kampung saya , untuk menjaga murid-murid saya yang sedang berseminar, saya terjumpa rakan-rakan seangkatan ...guru-guru Sains. Masa balik saya sempat singgah di gerai yang menjual makanan di tepi jalan kampung. Ketika itulah saya terjumpa dengan sotong goreng bertepung. 50 Sen secucuk (seekor) dan rasanya sangat sedap. Saya membeli kuih kegemaran emak..kuih perahu. Saya tentu sahaja tidak melupakan Luqman. Makanan kegemarannya mesti ada juga.Saya masak ringkas sahaja untuk diri sendiri kerana makanan emak telah disiapkan awal-awal. Saya bersyukur sebab biarpun mak saya tak dapat duduk tetapi dia berusaha untuk berdiri dan duduk dengan bantuan saya. Jadi ,biarpun melalui saat-saat sepi namun kesibukan membuatkan saya gembira bila kesemuanya berjalan lancar. SAPs online pun telah siap separuh. Ia bergantung kepada line internet yang sangat perlahan. Namun kalau selalu terputus ,biasanya saya hentikan dulu dan berehat. Opps...raya nak dekat, saya belum lagi membuat apa-apa persiapan. Dan saya mendapat khabar salah seorang abang saya sedang sakit batu karang dan perlukan rawatan , kemungkinan dibedah...Ya Allah, sembuhkanlah abang-abang saya.....moga keluarga saya tabah menghadapi dugaan ini. amin .

Comments (0)