15 Ramadhan : Mengejar Masa

Posted by Leeza | Posted in

Hari ini ramadhan ke 15 , ada kenduri di surau petang nanti. Kenduri ini adalah majlis berbuka puasa ramai-ramai di surau. Setiap rumah menghantar hidangan untuk 2 orang . Saya hampir-hampir tak dapat turut serta kerana terpaksa melaksanakan satu tugas rasmi. Sebaik kelas saya habis jam 10 pagi, saya terus bertolak ke Kuching. Kebetulan paginya hujan turun dengan lebat. Cuaca amat sejuk sekali. Perjalanan tanpa feri mengambil masa sejam setengah ke Crown Square di Jalan Pending. Saya menggunakan jalan belakang. Bila sampai di sana ternyata saya terpaksa memilih sendiri 30 buah buku yang dikehendaki oleh sekolah. Ada 4 meja bertimbun dengan buku-buku pelbagai pilihan . Saya pening dibuatnya kerana saya perlu memilih buku-buku yang sesuai dengan tahap murid-murid di kampung. Semuanya buku-buku dari USA. Terimakasih kami ucapkan kepada 2nd Time Book kerana bermurah hati menderma kepada kami. Ada beberapa orang guru daripada sekolah yang lain juga. Ada banyak jenis buku yang ada termasuk buku 3D. Saya bertolak balik dalam jam 1.30 petang. Saya kena cepat-cepat balik mengingatkan masak untuk juadah berbuka di surau. Pada mulanya ingat hendak membeli lauk yang sudah dimasak di Bazaar Ramadhan Desa Ilmu tetapi belum dibuka lagi. Akhirnya saya singgah di Tambirat membeli ketam, udang dan ikan untuk dimasak sendiri. Seawal pagi saya sudah memesan penjaga mak saya untuk balik awal jika saya belum sampai kerana diapun kena memasak untuk kenduri ini. Kakak saya tentu sahaja sibuk memandangkan suami dan cucunya tidak sihat. Anda tentu dapat bayangkan kerisauan saya. Alhamdulilah saya selamat sampai biarpun terlalu mengantuk. Malam tadi saya tak tidur kerana emak saya sakit. Alhamdulilah juga sebab saya dapati mak saya baik-baik sahaja baring di katilnya dalam bilik. Mujurlah penyakitnya tidak menyerang, penyakit yang sangat merbahaya kerana boleh membuatnya bangun dan terjatuh.Saya terus melayan dia dahulu, membawanya duduk di ruang tamu, membuatkannya susu panas dan memberinya pais lemantak yang saya beli di Tambirat. Selepas memastikan dia makan dan selesa, barulah saya bersilat di dapur memasak lauk-pauk berbuka puasa. Saya masak ketam masak lemak, sambal udang bersos dan ikan goreng. Syukur alhamdulilah kerana saya mampu bersedekah ke surau hari ini. Tugas menghantarnya tentulah si Luqman...hahaha. Dia komplen kena menghantar 2 set hidangan, saya dan ayahnya. Bila balik dia kena membawa balik 3 set bekas kosong, saya, ayahnya dan kakak saya. Patutlah bakul bekas hidangan saya diletaknya di muka pintu sahaja...hahaha.Saya sudah terlampau letih sehingga menggigil kesejukan sedangkan cuaca sangat panas sebelah petang. Namun ini hanya dugaan Allah semata-mata...semoga saya terus tabah dan tetap beriman pada Allah yang satu..

Comments (0)