16 Ramadhan : Emak

Posted by Leeza | Posted in

Salam ramadhan rakan-rakanku...
Keadaan emak semakin lemah. Hari ini dia tidak dapat duduk dan hanya berbaring di atas katil sahaja. Kasihan sungguh saya melihatnya. Menurut cerita penjaga emak, dia asyik bertanyakan saya yang tiada di rumah semasa saya bekerja. Dia asyik bersungut saya yang asyik bekerja, sedangkan saya sedaya upaya balik cepat sebaik habis masa kerja saya, jam 12.50 tengahari. Serba salah saya dengan penjaga emak ini sebab dia tidak memanaskan makanan tengahari emak saya. Semua makanan telah saya masak sebaik saya selesai bersahur setiap pagi. Beberapa kali saya berpesan minta dipanaskan makanan emak sebelum memberinya makan. Bagaimana saya tahu ? Emak mengadu kepada saya. Perut emak tidak berapa selesa jika makan makanan yang sejuk. Hari ini saya menyuap sendiri emak makan kerana kondisinya yang sangat lemah. Saya juga sering berpesan supaya mengelap badan emak saya jika dia tidak sihat dan menukarkan pakaiannya dengan pakaian baru. Juga setiap hari kena tukar kain alas tilamnya . Sayangnya hari ini saya melihat emak masih berpakaian tidurnya , dan kelihatan bau kencing. Aduhhhh ..perit rasa hati saya. Jika ada orang lain yang mahu bekerja menjaga emak, sudah pasti saya berhentikan kakak ini. Saya bersihkan mak saya , mengelap badannya dengan air bersabun yang suam dan tuala basah. Juga memastikan badan dan kakinya disapu losyen supaya tidak kering . Juga menukar lampin pakai buangnya. Dia sudah umpama bayi kecil......Saya akui keadaan ini yang sedang saya utamakan dan saya berusaha sebaik mungkin membahagiakan mak saya. Apa sahaja yang akan datang , saya terima dengan redha. Semangat menyambut raya langsung tak terlintas di hati saya.Jika abang-abang saya mengharapkan sesuatu dan kecewa dengan persiapan raya saya, terpulanglah. Saya keletihan hendak melayan mereka , saya sudah tidak larat kerana emak tidak mahu ditinggalkan . Saya sering berdoa agar masa tua saya nanti dipermudahkan olehNya.

Comments (0)