Cerita Raya 2011

Posted by Leeza | Posted in

kek-kek lapis raya tahun ini
Esok dah bermula sekolah dibuka selepas cuti raya seminggu. Masing-masing masih ada mood raya dan mood kerja bagai merangkak-rangkak. Sudah beberapa hari saya tidak mengemaskini blog kesayangan saya ini kerana sibuk dengan raya. Bukan bererti saya beraya sakan tetapi memandangkan saya cuma seorang dan buat semua kerja termasuk melayan tetamu yang datang, keletihannya maksimum. Pelbagai cerita raya yang ingin saya kongsi dengan rakan-rakan pembaca. Sebahagiannya saya abadikan dalam gambar-gambar kenangan.

Emak bersama cucu dan cicitnya



Hari raya pertama kami sambut sekitar keluarga terdekat sahaja. Hanya emak ,saya dan dua anak saudara sahaja beraya di rumah. Saya memasak ayam masak merah, dalca dan hati ayam bersos lada hitam.Jam 11 pagi hidangan dihantar ke surau untuk makan beramai-ramai. Ketiadaan elektrik melambatkan semua proses penyediaan raya. Namun syukur alhamdulilah segalanya dapat diatasi...dewasa dan berdikari.

Cucu-cucu saya dari Sarikei.

keluarga sebelah arwah bapak saya.

satu-satunya adik mak yang masih hidup

Raya pertama tetap meriah dengan kunjungan saudara-mara. Raya kedua barulah rumah saya penuh dengan kedatangan abang-abang sekeluarga. Saya masak ayam kari, udang goreng kunyit dan sayur campur untuk adik-beradik saya. Bertambah meriah bila sepupu-sepupu belah emak turut datang berkunjung.
Keluarga abang saya Hamdan

Saya bersama 3 orang cucu saya

Keluarga sepupu saya belah emak : Abang Kecik

Keluarga sepupu belah emak saya : Abang Besar

Keluarga sepupu arwah bapak dari Gedong, Serian.

Tahun ini saya mempunyai 5 pasang baju raya. Sepasang warna hijau dipadankan dengan tudung fareeda pemberian kak Sri Diah, telah saya pakai pada hari penyampaian 40 pasang baju raya baru daripada sehelaibaju.com kepada anak-anak yantim dan miskin di SK Jemukan. Pada raya pertama saya gunakan baju warna kodok @ungu muda yang saya beli di KL semasa Pesta Buku , sepasang baju warna ungu gelap pemberian kawan saya Madam T saya pakai semasa berziarah ke Kuching dan sepasang lagi, warna biru yang dibeli di KL akan saya gunakan masa buka sekolah esok. :) Baju raya emak adalah pemberian saya dan abang Dee. Hanya sekali sahaja saya berjalan raya dan saya lakukannya pada hari sabtu sahaja.

Comments (0)