18 Ramadhan

Posted by Leeza | Posted in

Salam ramadhan wahai teman dan saudara...
Sejak akhir ini saya suka mendengar lagu-lagu raya di dalam kereta . Saya suka lagu-lagu raya klasik seperti nyanyian Sanisah Huri, Syarifah Aini, Uji Rashid dan Hail Amir, Sudirman dan M.Nasir. Itu rasanya tak terkata syahdu. Dan hari ini saya bercuti puasa gara-gara kedatangan bendera Jepun ...hahaha dan menyedihkan ialah hanya beberapa minit lagi hendak berbuka. Jadi, bila saya berbuka awal. Luqman yang menjumpai terpinga-pinga. Hahaha...entah dia faham ke tidak. Dipendekkan ceritanya, hari ini saya bershopping di Asajaya dan membeli ikan pari bakar. Saya kalau jumpa ikan bakar dengan cicah air asam, jarang saya mahu makan lauk lain. Ayam sudah tiga hari keluar masuk peti sejuk beku  sebab saya malas hendak memasaknya. Ia makanan pilihan terakhir bagi saya dan emak.

Mudah sangat rasanya saya mengantuk . Namun saya tak mahu melayan sangat rasa mengantuk ini memandangkan banyak kerja yang hendak dilakukan. Dan saya pula sedang sibuk menghabiskan bacaan saya. Keadaan emak saya bertambah baik...namun kekuatannya tidak seberapa. Selalunya kami ketawa bersama bila berkongsi cerita lucu. Cuma saya tidak mengkhabarkan penyakit abang saya, risau dia bingung dan boleh menjejaskan kesihatannya.

Saya teringat cerita salah seorang anak murid saya. Dia bercerita dengan saya betapa gembiranya dia kerana ayahnya yang selama ini tidak pulang telah pulang beraya . Bila mendengar ceritanya ,hati saya berasa sayu sekali . Saya pilu melihat reaksi anak ini...jelas betapa anak ini rindukan ayahnya. Syukurlah raya tahun ini disambut dengan gembira olehnya dan keluarga. Saya sudah lama kehilangan arwah bapak...moga Allah ampunkan dosa-dosanya dan tempatkan rohnya di kalangan orang-orang yang beriman, amin.


Comments (0)