21 Ramadhan : Macam-macam Hal

Posted by Leeza | Posted in

Pagi ini saya masih sibuk mengemas rumah. Abang saya Hamdan dan keluarganya balik . Kedatangan yang saya nantikan kerana saya hendak membeli besi untuk pasang langsir bahagian tengah antara ruang tamu dan dapur. Oleh kerana ia panjang maka saya perlukan van untuk membawanya. Yang memandu ialah menantu saya , Ridzwan yang tidak berlesen. Bila balik ternyata ada polis block di jalan. Apa lagi kami terus melencong ke jalan kecil. Runding punya runding sebab hendak selamatkan diri, saya bersetuju memandu van tersebut. Van putih ini yang kumpulan Kak NB gunakan dulu. Saya akhirnya dapat juga memandu van tersebut tetapi ditahan oleh polis. Saya tunjukkan sahaja lesen memandu dan polis memeriksa road tax pada van tersebut biarpun hakikatnya lutut saya terketar-ketar ,bimbang kantoi . Bila sudah jauh meninggalkan tempat polis tersebut, anak saudara saya si Yan dan Fakhry menyuruh Ridzwan memandu....hahaha takut mereka bila saya memandu laju.
Sampai di rumah, saya terus memasang sendiri besi tersebut dan Ridzwan membantu melekatkannya . Malangnya lampu berwarna-warni rosak dan perlu diganti baru. Esok kenalah saya membeli lampu yang baru kerana saya hendakkan rumah nampak berseri-seri dengan cahaya. Abang memberitahu bahawa mereka akan balik beraya pada hari raya ke dua. Nampaknya saya dan mak akan kesunyian pada malam raya dan raya pertama kerana abang-abang akan balik raya ke dua sahaja.
Saya sudah pasang langsir baru yang saya tempah untuk pertama kalinya dari KAMDAR. Langsir warna biru dengan beropolkan manik berjuntai warna emas krim. Okaylah juga dan seharian ini saya sibuk mencuci langsir hijau hasil tangan arwah kakak saya yang sudah saya gunakan selama 5 tahun. Namun saya menukar langsir tiga bulan sekali kerana rumah saya mudah berhabuk, dekat jalan. Bukannya tukar baru tetapi tukar dengan langsir lama. Tahun ini langsir saya tidak berbunga , warna biru dengan corak timbul. Saya hendak tayangkan tetapi kamera saya bermasalah. Risau saya kerana saya perlukan kamera ini pada hari Jumaat nanti, ada upacara penyampaian baju-baju baru daripada Sehelai Baju Buat Menyapu Si Airmata untuk 37 orang murid miskin dan anak-anak yatim di sekolah saya. Alhamdulilah rezeki mereka.

Comments (0)