Suara Hati Melalui Tulisan

Posted by Leeza | Posted in

Sabtu memang saya nantikan kerana pada hari inilah saya dapat bersantai dari beban tugas yang menjerut rasa dan apa sahaja problema tolak ke tepi. Namun hari ini sekolah saya menggantikan cuti raya . Pada awal pagi kepala saya yang baru ringan dari peningnya semalaman, dibebankan dengan kerenah trainees saya. Pertama dia bising pasal waktunya 12 seminggu yakni major 8 dan minor 4. Saya sudah merujuk kepada ketua praktikum dan lecturers mereka dan they approved my decision. So what? Saya hanya beri kata dua : u nak minor bi 4 waktu atau u nak bi 2 waktu n i bagi u extra subjek 2 waktu untuk cukupkan 12 waktu. Saya tak faham sebab tahun2 lepas trainees yang datang ke sekolah ini takde masalah dengan peruntukan masa. Jadi my first impression to them is negative.....already reduce some marks here.Kemudian saya memeriksa semua fail mereka termasuk lesson plan. Hmmm... banyak kelemahan. Seorang pula memang tak tahu langsung....bingung saya. No wonder their lecturer remind something about this matter. Tak apalah, saya kan guru berpengalaman dan itu gunanya guru pembimbing , jadi this my job to teach them what to teach and how. Cuma jangan sama sekali cuit my temper or make me angry with the 'bodoh sombong' attitude. Dah selesai saya berikan banyak komen dan pembetulan, tak lama kemudian salah seorangnya minta saya tukar jadual waktu pulak.....hiiiiiiii banyak songeh, mahu saya ketuk kepalanya. Namun saya sabarkan hati dan kepala yang dah mula berdenyut. Nasib baik dua rakan saya sedia berikan ruang dan tak kisah masa mereka ditukarkan. Dah selesai, datang lagi budak ni minta tukar hari pula. Saya dah penat sebab sebelum saya atur saya dah cuba untuk hari lain tetapi ternyata gagal. Then mereka komplen pasal kelas yang lemah bahasa inggerisnya..... saya berikan cadangan untuk gunakan sedikit bahasa malaysia kerana buat apa anda syok sendiri speaking london tapi mereka tak reti sepatahpun.

Walaupun begitu, saya sabarkan ajelah....budak2 walau seorang daripadanya dah kahwinpun.Jadi guru kena banyak sabar ,sedia menjadi pembimbing yang baik. Namun semua ini tidak membunuh keceriaan saya bersama Tahun 6...bahagia bersama anak2 murid saya. Walaupun sekolah dah berakhir jam 11 pagi dan kawasan sekolah sudah sunyi namun kami tetap belajar sampai pukul 12 tengahari...dan mereka begitu ceria dengan apa yang mereka pelajari.

Semalam ingin saya luahkan suara hati saya : kenapa kita berblog? Untuk apa kita adakan blog ? Blog tentang apa? Adakah saya syok sendiri dengan blog ini ? Saya suka menulis dan saya tulis apa sahaja walau apa yang saya tulis entah apa-apa. Seorang sahabat baik saya namun adakah dia menjaga rasa hati seorang kawan baiknya ini sebaiknya? Kenapa sejak akhir2 ini dia asyik mengecilkan hati saya? Kenapa setiap kali dia meminta saya lakukan sesuatu saya tidak boleh kata tidak? Kenapa dia biarkan saya kelaparan ketika menemaninya menguruskan hal2 tertentu? Semalam dia tanpa henti menyindir saya dan mengetawakan saya tentang blog. Sedangkan dia tidak pernah menjenguk blog saya , apatah lagi hendak membuka internet. Kemudian adik lelakinya ketawakan saya tentang blog saya......sedihnya rasa hati bila seorang kawan baik yang selalu dipenuhi kehendaknya perlakukan saya sedemikian. Saya mempunyai persekitaran yang memang tidak suka dengan teknologi komputer. Jika ada maklumat terbaru tentang pendidikan atau mereka perlukan info untuk proses pembelajaran ,mereka akan tanya saya. Sehingga hari ini seorang rakan sekerja mengeluh tentang sukatan maths tiada dalam simpanan, dan saya menawarkan untuk mencarinya dalam internet dan akan berikannya salinan. Kenapa saya baik hati sangat ????? Dah lumrah macam tu kan? Dulu saya pernah membantu seorang rakan yang mengandung dengan mengangkat beg2 pakaiannya yang besar dan berat ke tingkat 5 asrama semasa di kampus USM. Saya sedia menunggunya berjalan lambat dan membawa beg2 shoppingnya , dengan hati ikhlas. Sebab saya sayangkan kawan2 saya. Saya tak pandai lafazkan namun anda boleh sandarkan kepercayaan pada saya. Namun kenapa harus di belakang saya, anda mengata2 saya pula? Kenapa harus ada kawan yang membaling rm250 ke muka saya kerana hal emergency keluarga saya ? Tuhanku.....dulu anak kecil si Lizabujang rasakan dirinya alone ,nobody child.....namun kenapa harus ada yang tidak menghargai ketulusan hati ini? Ada juga yang kata saya sensitif dan tidak boleh bergurau, hahahaha jika gurauan yang terlalu kasar, memang saya tak boleh nak terima. Saya pun suka cakap lepas tetapi gurauan saya berbatas sebab saya pernah diajar oleh rakan2 senior dan veteran di Kuching , jangan berbahasa kasar biarpun dengan niat bergurau. Don't ever insult others' feeling and don't forget to ask apologises ......

Hanya datanglah menjenguk blog dengan hati yang lapang, berikan komen yang baik , tinggalkan pesan yang anda inginkan....saya akan sedia melayan setiap pesanan dan komen dengan hati yang ikhlas. Jadilah rakan2 saya yang baik , ikhlas dan saya memang akui saya tak mampu berikan anda kemewahan atau wang ringgit .....namun doa saya tak putus untuk anda sahabat2 saya.Maafkan saya jika saya pernah mengecilkan hati anda secara langsung mahupun tidak langsung.

Comments (0)