Lempeng Lemantak

Posted by Leeza | Posted in

Rasanya sejak saya melawat blog UMIE dan dia menceritakan tentang ambuyat, saya begitu menggilai lemantak. Lemantak diperbuat dari sago dan rupanya agak liat dan bukan kering seperti tepung biasa. Ia dijual berbungkus. Ia juga makanan utama kaum Melanau. Tepung ini jika dibiar lama dalam plastik dan terdedah di tempat panas ,ia akan jadi masam dan tidak sedap. Baru-baru ini , cousin saya abang MORTADZA SAT yang tinggal di Sarikei balik ke kampung. Kebiasaannya dia akan membeli makanan dari daerah melanau seperti tepung lemantak, sagu dan ikan lumek salai untuk mak saya. Mak saya suka semua makanan jenis ini. Saya pula bila ada tepung lemantak teringin nak buat pais lemantak udang, lempeng lemantak udang dan mak saya pula akan buat lempeng ini.Ini tepung lemantak yang sudah digaul dengan kelapa parut dan sedikit garam. Kalau nak manis letakkan gula.Banyak yang mak buat semalam dan ini bahagian terakhir yang mak saya tinggalkan untuk saya. Balik dari sekolah ,mak tanya nak buat tak, jika nak dia akan buat untuk saya. Bayangkanlah usia saya 41 tahun mak masih layan macam anak2 kecil. Sedangkan dulu................opps. Saya menolak sebab saya baru makan nasi...lemantak ini amat mengenyangkan. Jika makan, tak perlu makan nasi lagi kecuali bagi yang kuat makan la.... Gaul dengan rata ,jangan sampai berketul2 dan melekit. Kalau tak gembur betul2 akan jadilah lempeng anda banyak 'bump'. Alamak.....bahasa saya dah rojak....nanti jangkit penyakit kak yong....entah mana dia belajar bahasa rojak....( jangan angin kakyong).





Lepas tu tabur atas kuali. Saya ada ambik gambar, tak terang jadi saya tak pamerkan.Tabur rata2. Bezanya dengan lempeng biasa ialah tidak letak air. Jangan nak memandai letak air, nanti jadi ambuyat pulak. Lepas tu ambil daun pisang letas atas taburan tepung tadi. Sebenarnya kalau ada daun palas atau daun nipah , lebih baik sebab ia keras. Oleh kerana bukannya setiap hari dapat tepung lemantak, maka guna je lah daun pisang. Jangan buat besar sangat macam roti nan....nanti lempeng anda tak menjadi. Apa letak atas tu ???? Lastly, letakkan sesuatu yang berat atas daun pisang tersebut. Saya guna lesung batu ini je. Kalau ada benda lain boleh juga, asal ia berat. Jangan guna tangan anda pulak.......kecuali kalau anda tak nak guna tangan tu lagi, bolehlah. Mahu saya nak berguling2 lepas ni. Satu ingatan penting, gunakan api perlahan.


Haaa.. dah masak. Sikit lagi hangus. Saya pula sambil tunggu ia masak, sibuk melihat apa ada bawah tudung saji....mak saya dah goreng ikan kilat ( bawal kecil) yang harganya rm12 sekilo. Kalau nak kaya boleh jadi nelayan. Saya makanlah nasi.....makan malam.

Kalau dah masak, kita boleh makan macam tu sahaja atau cicah / culit dengan gula nipah atau gula pasir. Saya pula guna susu manis.... saya tabur atasnya dan lipat dua macam kuih apam balik. Rasanya..............hmmmmmmm sedap.


Salam sejuta sayang,

Comments (2)

kak liza..nyaman ada jak..dah la di smnanjung tok susuh nak dapat tepung ya..mun makan ngan gula apong pun nyaman eh..mak kmk pun selalu molah juak..

Salam Umie....
Nangnya nyaman. Kat tempat kakak pun sudah nak dapat tepung ini.Tapi kak NB dah pernah makan sebab tempatnya ada sago dulu.