Bapak dalam memori

Posted by Leeza | Posted in

Bersyukur bagi rakan-rakan yang masih punyai bapa tempat mengadu dan melindungi kita.Hari bapa tak pernah saya sambut apa lagi sekarang. Bujang bin Johari adalah lelaki terhebat dalam hidup saya. Ahad ini nanti saya akan membuat kenduri tahlil untuk arwah ayah saya yang telah 13 tahun kembali ke rahmatullah. Perginya bapak merupakan kehilangan yang amat besar bagi saya sebab saya lebih rapat dengannya daripada mak. Arwah merupakan rakan , teman bergaduh dan penasihat saya yang paling best. Namun dua hari sebelum arwah pergi saya sempat pulang menemuinya, berbual2 dengannya. Dia banyak mennggalkan amanat dan pesanan yang untuk saya hanya saya yang tahu. Begitu luahan hatinya ,hanya saya satu2nya anak yang tahu betapa arwah bapak pergi dengan rasa terkilan dan terluka. Allah memberi saya peluang menemui arwah ayah walaupun semasa saat pemergiannya saya tiada di sisinya.Namun bapak memberi amanat yang sangat besar untuk menyatukan keluarga besar ini....dalam aliran air yang bertentangan saya kena sentiasa berada di setiap muara menemukan aliran air itu agar tetap bersatu dan tepu. Besar amanat ini namun setakat ini alhamdulilah, saya berjaya juga memastikan semuanya bersatu dengan aman damai. Biasalah dalam keluarga pelbagai kerenah kita jumpa. Namun sebagai anak bongsu, walaupun abang2 atau kakak2 saya dewasa dari saya, jika buat silap memang saya takkan berdiam diri. Lantaran itu, kalau mereka balik ke rumah ini, mereka akan memastikan saya ada di rumah.

Banyak kenangan saya bersama bapak. Antaranya :
1. setiap cuti sekolah dia akan mengerah saya bekerja membantunya mengangkut kelapa dari kebun ke kedai sampai bahu saya merah2, mengopek isi buah koko sampai kuku saya pecah2, menyungkit isi kelapa salai daripada tempurungnya sampai tangan saya melecet ( tetapi saya selalu ambil kelapa yang sudah merekah....), mengopek udang yang sebesar besen saiz xl.....ntahlah dulu banyak dan murah udang itu sehingga saya suka panggang2 sahaja dan buat bbq. dan paling saya benci ialah bila terpaksa mengejar ayam dan itik untuk disembelih.......terkadang kalau geram, saya sekeh kepala itik-itik itu.Namun semuanya pengalaman saya yang sangat berguna sebab bapak mengajar saya bukan mudah mencari wang untuk hidup. Jika saya tak menjadi cikgu rasanya saya boleh lagi buat kerja-kerja penternakan ini.

2. Setiap kali masa nak balik asrama , arwah mesti mengerah saya bangun jam 3 pagi dan ini sesuatu yang paling saya benci...bangun dalam malam buta untuk balik ke asrama di Kuching. Biasanya kami berdua akan bergaduh dan saya yang mengalah selalunya mesti kena gigit lipan sebab ketulahan.....hehehehe. Bayangkan saya terpaksa berjalan jauh dari rumah pergi ke pengkalan warf untuk menaiki kapal kargo untuk ke Kuching. Saya masih ingat kapal Seng lee dan sim fatt....saya selalu bergaduh dengan arwah sebab saya sukakan kapal sin fatt yang dua tingkat. Tetapi arwah bapak hanya mahu kapal seng lee sahaja. Bila saya jadi guru sains baru saya faham bahawa ketinggian objek mempengaruhi kestabilan..... sebab tu naik kapal sin fatt selalu berguling2 ke kiri kanan....sebab tinggi sangat.

3. Ketika saya mengajar di kuching dan menyewa rumah dekat dengan bandaraya kuching...seberang waterfront sahaja, arwah bapak selalu datang menjenguk saya...mengejut pulak tu. Bukannya dia nak buat spot check tetapi arwah suka berjalan2. Bila memahaminya , saya sediakan satu kunci spare rumah sewa saya agar arwah dan mak boleh datang bila2 dia suka hatta jam 7 pagi sekalipun..biarlah. Taklah saya tergesa2 nak balik untuk buka pintu rumah. Kalau dia ada saya hanya serahkan wang dan dia akan penuhkan peti ais saya dengan ikan2 segar sebab saya bab memilih ikan segar kurang arif. Namun kami masih suka bergaduh jika bab sayur sebab dia tak suka sayur-sayuran.Mak selalu merungut perangai kami berdua yang suka bergaduh ini. Namun , ini perdebatan yang sihat...saya takkan berkecil hati sehingga lari jauh2 dan arwah takkan seperti orang tua di kaki gunung yang simpan dalam hati....sebab kami pada penghujung perdebatan akan mudah berdamai....apapun dia takkan mengabaikan kesukaan saya iaitu sayur-sayuran.

4. Apapun saya merindui kepakarannya membuat rumah. Rumah saya ini hampir 70% dia yang buat sendiri. Rumah ini lahir daripada ideanya. Saya yang menemaninya berjalan kaki dan naik turun bas mencari kayu jenis keras sehingga saya merunggut, beli je la pak. Dia kata : nanti kalau hujan dan banjir ke rumah kau cepat buruk. Nanti aku takde sapa tolong kau? ... saya jawab : pak nak pergi mana???? Arwah hanya diam membatu.Dan saya sedang berkira hendak mengubah suai rumah ini namun mak saya membantah....Tak tahu kenapa semua orang rasa seram bila berada di rumah saya ini, namun saya rasa selamat. Bilik tidur saya, anak2 buah pun tak berani nak dekat sebab memang saya simpan 2 pedang berhantu......pedang samurai dan pedang iban ....keduanya pernah digunakan untuk membunuh. Boleh digunakan untuk merawat penyakit kayap.

5. Kami berkongsi minat yang sama iaitu bolasepak. Saya selalu bermain bolasepak bersama rakan2 saya.. posisi saya goal keeper. Siapa yang buat padangnya... itulah bapak saya.....the best father in the world. Kami boleh duduk bersama melihat bolasepak tetapi boleh bergaduh depan tv berebut siaran sebab dia ni suka sangat dengan citer p ramlee... asyik ulang je. Apa yang pasti apa sahaja saya nak arwah ayah akan cuba lakukan untuk saya...sehingga sanggup berjam2 membuat bot mainan saya...ketika banjir. Dan saya dapat dua bot mainan, satu bot laju arwah bapak buat dan satu lagi sampan penambang yang arwah atuk saya buat.... dan enjinnya saya sendiri buat menggunakan tin sardin yang dipotong seperti kipas. Tapi kedua lelaki terhebat ini camner pun tak tahu nak buat roket dan kereta racing...yang hanya liza bujang saja tahu melakukannya.......Sekarang ini jika anak2 saudara saya memujuk saya membuat barang mainan mereka yang boleh digunakan semasa banjir atau air pasang, mak dan kakak serta abang sudah menjeling amaran sebab.... mereka tak mahu budak2 itu menghampiri air dan sungai.Namun jika mainan dengan gelang getah dan guli, bolehla saya ajar...... jangan hairan kalau petang2 saya akan berkumpul sama dengan budak2 itu bermain sama....biasanya yang saya dapat saya beri kepada mereka yang buat kerja untuk saya seperti mengutip sampah dan sebagainya.

Banyak memori saya dengan arwah bapak saya.....hanya doa, surah yassin dan alfatihah saya hadiahkan untuknya. Saya bersyukur sebab semasa hayatnya dia sempat merasa wang hasil kerja saya......malahan saya tidak melupakan wajah gembiranya ketika memilih kain baju raya.... sehingga bertanya berkali2 : aku nak kain mahal ye.... saya cakap:pilihlah pak, anak bapak ni masih ada duit lagi. Namun baju itu tidak sempat dia pakai ........walau di manapun , ketika manapun di hati saya arwah bapak adalah the best man in my life.

Comments (2)

za..banyak kenangan masa kecil-kecil yang tak akan kita dapat lakukan semula tapi memorinya kita simpan kejap dalam kenangannya.
Tapi part tangkap ayam dan itek tu kelakar gila..ha.ha..ingat masa kecil, nak raya..kami kejar ayam. Akak lebih banyak cium tanah daripada dapat tangkap ayam..ha.ha.ha

kak liza,

seronok membaca catatan penuh kenangan manis ni...

mana dpt pedang samurai & pedang iban... betui2 ke berhantu... ;)