Sepi itu membosankan

Posted by Leeza | Posted in

Saya malas nak keluar ke mana2 hari ini. Sebab itulah saya shopping sakan kelmarin agar hari ini saya tak keluar. Saya ingat nak habiskan novel Aku Ada Kamu karya Lily Haslina Nasir... tetapi 3-4 helai baca , mata dah layu semacam.Jam 1030 pagi saya terus masak , menunya sup ayam, ayam goreng ,sayur campur dan sambal belacan . Jam 11 saya dah makan tengahari......anak2 saudara, luqman, azizi, ridhwan dan hairul hilang entah ke mana.memang dah tabiat ,selalu tak lekat kat rumah .Bila lapar baru ingat nak balik rumah. Tak apalah...janji jangan sampai jam 9 malam belum juga balik....mahu saya kunci rumah tak bagi masuk.

Bosannya....line broadband yang Salbie kata 'beruk band' asyik putus sahaja. betul agaknya beruk band sebab hanya haiwan itu yang panjat pokok kelapa untuk dapatkan coverage network. Bercakap dengan salbie kena fikir banyak kali sebab dia ni satu perkataan ada sejuta makna.......silap2 saya pula yang kecik hati. Mana taknya dia kata saya laser.....hahaha betul agaknya saya laser. Namun saya kenal Salbie dengan gayanya yang tersendiri....banyak idea

Saya teringat kak Munah banyak kali sms tanya khabar.....tudung dia belum saya bagi lagi. Saya call dan dia tengah sibuk mengajar anak daranya memberus kasut....hahaha.Katanya nanti kalau duduk asrama macamana nak urus diri sendiri. Saya teringat dengan Azim yang duduk asrama....tiap minggu ayahnya datang ambik baju kotor dan ganti baju bersih. Dia belikan anaknya berbelas baju uniform..... hai... saya dulu sepasang je bang. Kalau Azim balik dia mesti pergi rumah jenguk saya....dia nak jadi Ustaz dan saya memang suka sangat. Anak2 sekarang kena ajar berdikari. Kalau duduk asrama taklah kalut sangat.

Kita dulu memang biasa berdikari. Teringat saya mula-mula posting ke DARO , abang saya hantar naik belon....tiket saya kerajaan bayar, tiket dia saya sponsor dengan duit simpanan semasa kerja jadi guru sementara dan duit elaun. Gara2 susah hati takut saya tak makan sebab saya tak masak, abang belikan saya sekotak besar mi maggi kari. Hahaha.....dia tak tahu saya suka masak dan mi itu gara2 bosan menatapnya hari2 saya boleh buat macam2 menu antaranya mi sup, keropok mi pedas, murtabak mi ,mi sayur dan ntah apa lagi. Perencah karinya saya bawa balik semasa cuti sekolah. Sekarang bila dah mewah dengan makanan , mi tetap saya suka terutama ketika saya tak mahu makan nasi.Saya jarang mahu makan mi kuning sebab saya was2 halal dan haramnya.

DARO adalah sebuah pekan cowboy....kecil dan sekolah saya dulu SK CAMPURAN DARO memang bersebelahan dengan deretan kedai. Berjalan dari hujung ke hujung mengambil masa 30 minit. Banyak kenangan manis saya di situ terutama dengan best friend saya LUCY TIONG. Tiap petang kami berdua suka menyusuri sungai dan melihat anak2 kampung terjun ke dalam sungai dan ada yang menangkap ketam dan belut. Saya pernah cuba membuang belut sehingga budak remaja itu berkata : jangan cikgu.... saya nak makan belut itu. Saya tanya dia balik : boleh makan ke benda macam ular ni....masak apa? Dia jawab selamba : asam pedas. Hehehe.....ini baru citer cikgu sakai.Belum lagi dengan bahasa melanaunya cepat dan laju macam bot laju. Bos saya tiap perhimpunan ,cakap melanau dan saya pula buat muka blur habis. Manalah saya nak faham.....tiap kali perhimpunan bos saya itu pasti ketawakan saya.Seorang guru rajin menyakat saya : Jom za ,keman balak. Saya pulak menjawab dengan selamba : sampai hati akak suruh saya makan kayu balak...Serentak itu bilik guru riuh sebab rupanya balak itulah pisang. Saya tahu makna keman iaitu makan.Dahlah semalam ketika saya mengunjungi rumah jiran , maknya hidangkan ikan gonjeng goreng. Saya berkerut muka ,dalam hati : apa pulak ni, aku kan dah makan. Lepas tu dia hidangkan air panas, dan sepiring sagu. Itu sahaja : tutang anum za. Hahaha.... saya tanya balik : camner makan ikan goreng ni, takde nasi ke? Kawan saya si Rofiza dah ketawa guling-guling. Barulah saya tahu yang ikan itu di makan bersama dengan sagu tadi. Kalau kat rumah saya, mak makan sagu dengan kelapa parut ,letak gula. Saya pula cicah dengan pisang.

Kenangan bila dikenang balik terasa nak kembali ke tempat itu semula. Tetapi memikirkan udaranya yang panas dan sejuk ketika malam saya tak mampu nak berpaling ke sana lagi. Tambahan pula saya memang tak sihat kalau berada di sana.....sehingga pernah menggunakan spray hidung sebab kesesakan nafas.Sekarang alhamdulilah saya tak kena penyakit itu....Part yang paling best menjadi anak rantau ialah ketika nak pulang ke kampung.... sebulan sebelum cuti beg pakaian saya sudah berkemas dan bersiap sedia di muka pintu bilik. Dan ketika balik semula ke tempat bertugas, liatnya bukan main sehingga pernah menjadi penumpang paling lewat naik belon.

Comments (0)