Monday Moody

Posted by Leeza | Posted in

Isnin datang lagi dengan pelbagai ekspresi dan peristiwa. Hari ini genaplah Farah Nadwa bt Saidi 18 tahun. Saya yang berikan nama ini....bermaksud the silent whispers of joys. Selamat ulang tahun kelahiran dear Farah. Mak Usu tetap doakan A'ah dapat kejayaan dalam dunia dan akhirat.Semoga berjaya dalam cita-cita.

Sebelum cuti lepas saya telah memberikan taklimat secara terperinci dan mengagihkan tugas dan tanggungjawab setiap guru yang terlibat dalam program PRAKTIKUM KPLI SR yang bermula hari ini. Tapi sayang, rasa geram tak dapat nak tahan apabila ada seseorang yang langsung tidak menyediakan apa2 pun.Kerana dia second boss...malas saya nak membebel panjang2 setelah memberi penerangan saya minta borang kosong untuk diberikan kepada 2 trainees saya. Dan kerja yang sepatutnya dia siapkan selama 3 minggu termasuk cuti 2 minggu, selesai saya buat sendiri tak sampai 5 minitpun. Kedua trainees saya, seorang dari BELADIN sarawak, dan seorang dari Kuala Lumpur.Mereka akan mengambil alih kelas saya, sains tahun 3, 4 dan 5.Ertinya saya akan rileks kerana mereka dah masuk kelas saya???? No dear. Saya setiap hari akan jadi guru pembimbing mereka , memeriksa buku rekod dan jurnal harian mereka. Saya juga akan memantau mereka....saya berdoa saya tidak terlalu kejam dalam membuat permantauan.

Belum 10 minit saya tarik nafas lega, boss saya telah menyerahkan satu surat panggilan kursus : feedback enhance learning (science) selama 2 hari di IPGM kampus Tun Abdul Razak di kota samarahan. 78 km dari rumah saya. Sebenarnya dalam surat itu tertulis :sila hantar guru yang bukan mengajar tahun 6. Jika bukan saya siapa lagi? Seorang rakan saya, sedang menjalani pembedahan di KL.,dan seorang lagi rakan senior dipujuk banyak kali tetap menolak untuk kursus Sains. Tetiba saya rindukan Cikgu D. Bukan rindu yang ehem3 tetapi dia selalu mengganti tempat saya jika saya memerlukannya. Sejak dia pindah, saya patah tangan kiri..... sehingga saya memujuk seorang rakan bertukar dari jabatan Maths kepada jabatan Sains. Akhirnya saya beritahu boss : Boss, saya yang pergi...barulah nampak senyum wajah boss saya. Khamis dan Jumaat , 3 guru akan keluar sekolah termasuk Adil guru maths tahun 6. Ertinya kelas tahun 6 banyak ditinggalkan. Stress saya memikirkan result tahun 6. Walau bagaimana carapun saya takkan mengalah.... biarpun mereka nampak malas sangat.


Comments (2)

salam ziatah kak...
baru hari ni dpt ziarah blog kak liza.
kak liza mengajar di mana? kuching yer?

selamat berkursus kak... :)

Salam kakyong....
thanks for your ziarah.
kakak mengajar di luar bandar...10 minit dari rumah.