Feedback To Enhance Learning

Posted by Leeza | Posted in

Ini nama kursus yang saya hadiri hari ini dan esok. Dalam Bahasa Inggeris dan lectrurernya En Haji Kamaruddin pun okay, kita senang faham dan santai. Memula memang saya duduk dengan geng perempuan saya, tetapi entah bagaimana dari tempat duduk belakang dia pilih saya masuk dalam kumpulan di depan sekali. Tahu sapa geng saya? Cikgu Suraya yang sama badge conversion Sains dulu yang memang saya kenal cukup teliti orangnya , Cikgu Abdul Rasid , Cikgu Ariffin dan Cikgu Safry ,geng yang pernah sama kursus dulu. Jadi kami rasanya tak perlu ice breaking lagipun.Namun bersama dengan geng yang kelakar dan nakal ini menjadikan kumpulan kami memang riuh rendah. Cikgu Suraya yang pendiampun boleh ketawa juga. Yang bestnya, semua boleh bercakap dan membentang hujah2. Namun ketika tiba satu slot, the importance of feedback, saya kena jadi jurucakap hasil kerja kumpulan kami dan saya perlu mengulang pembentangan/presentation sebanyak 3 kali kepada kumpulan yang berbeza. Sabar je la bila kena member yang sengaja tanya banyak soalan..... sehingga saya gelihati bila anak bekas pengarah JPN mengeluh ,penat ulang benda yang sama banyak kali. Namun seperti kata lecturer, jika kita ulang benda yang sama banyak kali, kita akan dapat meningkatkan skil bercakap dan menambah baikkan idea yang sedia ada. Kita juga boleh belajar dari soalan kerana ia akan membantu kita memperolehi input yang baru. Amalan bertanya ini memang selalu saya gunakan....biarpun ada kalanya kakak kesayangan saya akan ketawa berguling-guling dengan soalan yang entah apa2.

Saya fikir Melayu saja yang lembut tetapi rupanya lelaki Cina juga ada yang lembut. Dia ni handsome, berkumis, tegap dan tinggi , pakaianpun trendy. Namun sayangnya dia lembut. Semasa kursus hari ini dia tetiba bangun menyuarakan pendapatnya dengan gaya khasnya, dan mulut laser kawan2 saya yang nakal itu memberikan komen spontan yang kami saja yang dengar sehingga saya ketawa berguling-guling. Sehinggakan si Rasid mengatakan : Dahla Za......mau saya ketuk kepala dua rakan yang nakal ini. Bukan jenis saya ketawakan orang semudah itu, tetapi mendengar komen nakal dua kawan ini saya tak tahan ketawa. Saya teringat ketika di tingkatan dua dulu, seorang budak lelaki cina yang lembut sentiasa mengekori saya ke mana sahaja walaupun kami tidak sama kelas. Sehingga pada satu tahap saya baling dia dengan penyapu kayu .......kejamnya saya waktu itu. Saya tahu dia tak ada kawan dan dia suka bersama saya. Begitu juga dengan budak lelaki Iban yang suka sangat duduk sebelah saya sehingga saya terdengar dia menyatakan dia suka saya.... isk3 , tingkatan satu dah suka orang???? Saya manalah ada perasaan cintan-cintun kerana saya masuh suka main kaki tiga, masih sibuk nak tunggang kuda ( SMK Lumba Kuda waktu itu sebelah Sarawak Turf Club ), masih nak racing basikal dengan kawan2 lelaki cina- Johny dan Bong yang rajin hantar basikal spare ke asrama setiap hujung minggu.....dan bla bla bla. Namun saya bukan sekejam itupun....dan saya tidak kisah punyai rakan yang pelbagai rupa . Biasanya kalau saya buat jahat, mesti ada sesuatu yang Allah balas pada saya.......KUN FA YA KUN.

Di penghujung perjalanan pulang, dekat dengan rumah saya, ketika melalui jalan yang sangat sempit dan berselisih dengan kereta rakan bergaduh saya sewaktu kecil, kereta saya calar memanjang.......namun takla teruk sangat, esok boleh hantar ke bengkel untuk dibaiki kerana bimbang akan karat. Saya tak boleh nak elak sebab di kanan saya ialah sungai. Saya tunggu kawan saya tu datang ke rumah berunding, namun dia tak datang...... dia juga salah kerana mengambil ruang yang besar untuk parking, macam la jalan itu dia yang punya. Skil memandu saya pula masih kurang.....nasib kancil sahaja. Agaknya dia ni takutkan saya tak? Dialah rakan yang pernah saya lastik dengan batu semasa kecil kerana menghalang saya di tengah jalan dengan kawan2 nya ketika balik dari sekolah. Namun ayahnya baik dengan saya.......takde peluang dia nak kenakan saya lagi.

Terima kasih kerana saya berjaya menang dalam Kuiz Setiap Jumaat. Saya pasti penyertaan yang lain hebat-hebat belaka.....dan saya sendiri memang tidak yakin akan menang . Lagipun saya hanya guru biasa yang serba kekurangan .Namun saya menyertai kerana saya meminati novel-novel kak Aty. Dan minat membaca takkan luput dari jadual harian saya untuk selamanya ,InsyaAllah.

Alhamdulilah.......terima kasih Allah ,kerana memberikan pengajaran yang sangat bererti hari ini, bahawa ketawa itu biarlah seadanya saja.....dan berhati-hati di jalan raya.

Comments (0)