Kenduri tahlil arwah Bapak

Posted by Leeza | Posted in


Hari ini saya sekeluarga membuat kenduri tahlil arwah Bapak. Biasanya kalau arwah kakngah saya masih hidup, kami bertiga akan sama2 membuat kerja2 memasak sendiri. Kali ini hanya saya dan kak Hamiah@Kak Pek sahaja yang membuat kerja memasak.Ptg kelmarin sebaik selesai tugas saya menghantar murid2 ke Kampung Jemukan ,saya rushing mengambil ayam di Asajaya.Kami berdua terus memotong ayam dan malamnya mengoreng ayam tersebut - ini dah jadi tugas saya...biasanya anak2 pasti terliur nak makan ayam yang digoreng tersebut. Saya memang pastikan ayam mencukupi termasuk untuk bahagian anak2 meratahnya. Jam 11 baru saya selesai menggoreng ayam....dan saya memang tidur lena malam tadi...sehingga mak saya bising2 sebab dia risau kenduri start jam 10 pagi.Inilah ayam masak merah.....pedas ......saya teringat sungutan Akim masa makan ayam di Sogo : dahlah kecik ,keras macam nak mati. Alhamdulilah ayam yang saya goreng tidak kecik dan tidak keras. Akim tentu suka ini. Anak buah saya Azim yang sebaya dengan Akim anak buah kak NB pun sukakan ayam ini sehingga dia minta untuk dibekal bawa balik asrama.Tetiba.... saya teringat manok percik masakan Kak Long.

Sayur nangka muda masak lemak.Saya beli dari budak kampung yang menjaja, rm12 sahaja sebab dia cuma ada 12 bungkus.Kakak masak dengan udang dan bumbu pedas. Ingatkan sedikit.... rupanya banyak juga ..muat satu belanga besar. Sehingga kami berdua sempat bincang awal subuh itu nak beli belanga saiz sederhana. Yang ada terlalu besar dan terlalu kecil. Sayur ini favourite tetamu.

Telur dan timun diletak kuah kacang. Ini favourite mak saya. Orang2 tua suka makan.

Sambal udang kari. Dicampur daun bawang dan bawang besar serta cili hidup. Nasib baik juga jumpa orang berjaja, sekilo udang ini rm5. saya beli 6 bungkus....dan saya cilok buat pais lemantak udang dan lempeng udang. Lempeng udang dibuat menggunakan tepung lemantak, garam, perasa, lada putih dan udang. gaul dengan air dan goreng macam lempeng. Bila mak bising sebab udang nak buat lauk kenduri, saya buat sikit je untuk diri sendiri ,tetapi rupanya dia nak juga...hahahaa.....nasib saya tinggalkannya sebahagian.Dan keesokannya saya beli 3 kilo udang untuk mengganti udang yang saya cilok.

Mula2 saya nak buat dadih tetapi mak menentang sebab ini akan menjadikan semua anak2 buah saya 'naik hantu'. Ini kesukaan mereka ....Kebetulan saya jumpa kawan baik saya menjual tembikai maka saya belilah daripadanya sebagai pencuci mulut. Kak Pek cakap mahal, kak NB pun kata mahal juga.... sebiji rm5. Takpelah duit tu rezeki yang saya dapat kerana menjadi pemeriksa kertas sains program motivasi upsr. Memula saya potong besar tembikai ini, tetapi abang2 komplen besar sangat, potong kecil lagi maka jadilah bentuknya tak cantik..... tak pelah dalam perut bukannya ia ada pertandingan ratu cantik tembikai pun.

Apa ni? Tengah tadah tangan baca doa.... tetiba 'si Koteng' ini menepek atas pangkuan dan tadah tangan juga. So ambik gambar je lah.....ini masa dah siap semua kerja memasak...... next forward ,kerja membersih dan menyimpan. Memang penat la...namun selagi hayat masih ada ,insyaAllah saya akan laksanakan tanggungjawab ini sebaik yang mungkin. Dalam Islam memang tak perlu namun selagi ada hayat dan rezeki, insyaAllah ia akan diteruskan juga. Mungkin akan berubah dari segi caranya saja........


Salam Sejuta Sayang,

Comments (2)

Liza..
sayur nangka tu nampak sedap..yummmy2 nanti ke asiajaya akak nak makan udang lamantak aik..he.he

kak liza,

macamana kah rupa tepung lemantak tu? ini lah 1st time kakyong dengor...