Lamaran Perkahwinan

Posted by Leeza | Posted in


Saya rasa hari ini semua minda dan fizikal saya keletihan sebab terlalu banyak yang hendak dilakukan dan difikirkan. Mungkin ramai rakan dan blogger yang kenal saya teruja sakan dengan tajuk entry ini. Saya mempunyai banyak kisah cinta yang terputus di tengah jalan. Ada yang berkasih bertahun-tahun namun tidak kesampaian. Ada juga yang sampai dipaksa kahwin demi tidak membenarkan saya memilikinya. Ada yang meninggalkan saya dan ada yang saya tinggalkan sehingga dia menunggu saya setiap hari di tempat pertemuan kami .....saya melarikan diri...takut. Bila kita memberi hati sepenuh jiwa dan kecewa maka hati itu tinggal beberapa peratus sahaja sehingga ke satu tahap..hati itu kosong tanpa rasa cinta.Kini usia semakin meningkat, saya bosan dan rimas ditanya tentang perkahwinan. Sehingga saya yang keras hati ini boleh menangis tersedu : bukan kehendakku jadi begini.....Semua bekas kekasih mengakui saya wanita paling tabah...walau dilukai masih boleh menjadi kawan baik. Kalau bukan jodoh ,buat apa menyalahkan takdir dan memusuhi sesama insan. Isteri2 tidak perlu merasa gusar sebab LIZABUJANG tidak akan merampas hak kalian. Sekali sudah dilepaskan rasa cinta dari hati maka jadilah sahabat dan doakan kesejahteraan bersama.

Kisah cinta ada pelbagai warna. Malahan cinta saya bertaburan di seluruh benua. Namun tiada lamaran perkahwinan yang benar-benar ikhlas. Sekali matahari muncul, embun pun sirna menjadi debu berterbangan. Sayapun tak tahu sejak bila saya ini boleh melayan satu mesej dalam email. Sekadar main2. Penasihat saya, kesayangan saya dan rakan baik saya sering mengingatkan tentang penipuan dalam cinta. Dulu pernah sekali pergi dating , bukan dating sebenarnya tetapi sekadar bercakap2 sahaja, tetiba datang lelaki ini yang masa sekolah saya panggil saudara kembar saya sebab arwah ayahnya sayang saya sangat2 dan dia menumbuk teman berbual saya. Lepas tu dia paksa saya naik motor besarnya...(hahaha merasa gak saya naik motor glamour) dan apa saya dapat, 1001 bebelan dan amaran pasal lelaki itu. Memang dia ni gangster Kuching dan pernah membunuh..... selalu juga muncul tetiba bila keluar dari penjara. Adanya dia siapalah yang berani nak dekat dengan saya? Orang lain takut namun saya kenal siapa dia......arwah ayah pernah kata hanya saya yang mampu menjinakkannya....tapi takdir perpisahan membuat saya tak mampu memantau pergerakannya. Takkan dah tua saya perlu menjaganya lagi? Saya pernah kata: kalau kau tak mampu jaga anak, kau bagi aku. Dia jawab apa??? " Nanti kalau anak aku nakal ko marah2 dia samseng macam bapanya..." kekekeke.

Siapa lelaki dalam foto di atas? Dia seseorang yang mula rapat dengan saya. Saya cintakannya??? HUHUHU Takdelah. Dia melamar saya. OOOO bestnya. Eh best ke??? Namun sayang dia melamar dan saya tidak teruja sedikitpun. Saya suruh dia buktikan. Pertama : agamanya. Mestilah dia kena tukar agama...... Kedua : Dia harus datang Sarawak jumpa semua ahli keluarga saya. Kena tapis dengan 5 orang abang saya yang garang, seorang kakak yang punya pemikiran tipikal melayu, dan mak yang berprasangka tinggi. Juga pakcik2 saya lagi. Kakak2 ipar saya juga..... terutama kakak Nurul Aqma Syaqilla Abdullah. Dan anak2 buah saya yang majoritinya lelaki. Banyaknya syarat kan..... mestilah sebab kalau boleh saya tak nak kahwin orang asing sebab saya dah ada kahwin campur dalam keluarga saya. Tetapi dia menyakinkan saya bahawa sanggup menghadapi segalanya. Satu bukti telah dia berikan hari ini, satu kejutan yang amat besar.....

Jika dia berjaya bagaimana? Saya tak ceritapun pada semua ahli keluarga saya tentang kisah cinta saya sebab tidak menjadi tidak juga melukai hati mereka. Biarlah saya seorang merawat luka di hati. Namun saya betul2 insaf....... ALLAH menyedarkan saya sesuatu perkara dan saya tak mungkin berpaling lagi. Jika dia bukan jodoh saya, saya tak apa2 namun apapun keputusannya nanti, antara saya dan Tuhan ada perjanjian yang belum tertunai. Ada perkara yang saya sedar bahawa mimpi saya 17 tahun yang lalu selepas sembahyang Istikharah menginsafkan saya bahawa menyintai agama dan ALLAH adalah lebih mulia dari segalanya. Satu kisah cinta saya berakhir dengan airmata apabila saya memutuskan bahawa dia yang pernah saya sayang harus memilih adik angkatnya untuk diIslamkan dan ketika itu buat pertama kalinya saya melihat dan mendengar sendiri seorang lelaki menangis kerana kehilangan saya. Hati jahat saya dan otak yang waras masih memikirkan : takkan saya nak duduk di UK dan resign kerja? Apa-apapun semoga ia tidak menjadi bala dalam hidup saya yang sedia cantik dan terancang. Semoga Allah melindungi saya.......Amiin.
Jika saya kahwin anda semua saya jemput ke Sarawak......kekekeke. Jika tidak, saya mempunyai kehidupan yang saya rancang dengan penuh teliti.



Comments (0)