Makan seafood di Kampung Buntal

Posted by Leeza | Posted in


Hari ini seperti janji saya pada abang Dee, saya bawa mak dan luqman sekali ke rumahnya.Kak Nurul tercedera kaki, jadi tak masak. Kami sekeluarga makan di luar. Saya tanya abang : mana tempat makan? Dia jawab : rahsia.....jauh kita makan.

Rupa-rupanya kami makan seafood di kampung Buntal. Ini kali pertama saya makan di sana sebab abang selalu membawa saya dan mak makan seafood di Permata Seafood, Kuching. Seafood restaurant yang ada di Kampung Buntal ada 3 buah dan kesemuanya diusahakan oleh orang Cina. Tukang masak dan pekerja ,orang Melayu.
Kami makan laka goreng kicap, butter prawn, lata bamboo tumis kari, sayur pidin goreng belacan, kari ikan ( tak tahu nama), ikan bawal stim, crab sweet corn creamy soup, sayur tauge cendawan tumis kering( yang ini tak larat nak makan...kenyang sangat)

Ini abang Dee saya dan isterinya, Kak Nurul. Kakak Nurul ni dah terer driving, merempit juga sampai saya gerun menumpangnya. Kami pergi dengan 2 buah kereta. Saya asyik mengingatkannya, jangan laju kak. Cammana orang yang saya ajar memandu lebih terer dari gurunya sendiri..isk...isk....Tapi kalau manual memang kakinya keras dan kaku...masih juga saya terer dari dia.

Ini pula mak saya dengan cucunya Farah Nadwa, satu2nya anak dara abang Dee. Esok dia balik ke Labuan. Dia sempat pesan dengan neneknya : jangan mati dulu nek, tunggu saya kahwin dulu. Keh3...boleh dibuat cam tu ke soal kematian itu?

Ini pula si Baby kami, Danial. Sepagi ini dia asyik macam tikus mencari PS2 nya nak main game. Saya tahu kak Nurul dah sembunyikan game ini sebab dia ni leka.Tengoklah, sempat dia main game pada hp babahnya. Dia tanya saya : Usu, kita pergi jom heboh ke ? hahaha....manalah jom heboh tu ada lagi waktu ini. Masa balik dia ikut belakang saya : Mak Usu, tidur sini ke. Esok balik ye.....Saya jawab : Baby, mak usu kena balik. Kan mak usu keje....tunggu cuti panjang mak su tidur sini,ok? Saya tahu...dia nak ajak saya main macam2 dengannya hatta main bola sepak dan badminton, malahan main golf sekali....

Ini pula kupang yang abang Dee belikan dari pasar ikan di kampung Buntal. Saya masak rebus dengan serai dan letak garam dan perasa je. Mak tak mahu saya masak cara lain.

Ini pula mak kata namanya 'menin' , saya dan abang2 gelar 'Pening' sebab selepas kita makan kepala akan jadi pening. Saya teringat yang inilah yang saya makan di hotel CITYVIEW di Melaka 3 tahun lepas. Mak yang masak ini.....sebab saya tak tahu mana bahagian yang harus dibuang supaya tidak pening ketika memakannya. Esok baru dia buat.....dan saya nak tahu juga apa yang perlu dibuang.

Sepanjang perjalanan pulang tadi, mak asyik memuji keenakan sayur pidin goreng belacan. Mak saya memang macam tu....kalau time makan dia jual mahal....tak larat nak makan tetapi bila dah balik memang dia akan asyik teringatkan lauk yang dia suka.....sebab tu dalam kereta dia asyik singo(toleh) kiri kanan, kalau2 ada orang jual sayur pidin...hahaha.

Comments (3)

Wahh...nampaknya seafood nya enak tuh,lain kali boleh bagi donk,he..he..

Salam Kenal!!!^_^

kak.. laka dan lata bamboo tu mcmn rupa bentuknya... nape x ambik gambar... hehe

Arief....sure ,kalau u dekat boleh juga bagi u makan.

Idasm : Laka seperti lobster tapi warnanya putih dan kulitpun lembut. Lata bamboo pula bentuk mcm silinder.sedapppp....segan nak ambik gambar sebab ada satu family datuk duduk sebelah.