Gambar Makanan

Posted by Leeza | Posted in

Hari ni malas nak citer pasal diri saya.Virus malas dah attack....sehinggakan keretapun saya cuci di kedai. So, memandangkan Idasm dan kak NB dah sibuk tanya camner rupa makanan yang sebut semalam maka saya google dan temui ini. Apa yang melucukan ialah ketika mencari gambar "LAKA"....bermacam rupa saya jumpa tetapi masih tak jumpa laka ini. Sehinggakan saya tersesat masuk blog AMY dari Kelantan yang tinggal di German dengan suami Germannya,ada gambar tomyam putih di situ. Laka adalah nama sarawak untuk sejenis lobster pipih warna putih. Kulitnya lembut.
Inilah Lala Bamboo. Saya salah eja semalam. Kita panggil ia 'ambal'. Kalau yang kurus lidi, rasanya lebih sedap daripada yang segemuk ibujari tangan. Ia diambil di kawasan persisiran pantai. Kita cucuk dengan lidi dan di hujung lidi diletakkan kapur putih (kapur yang diguna makan sirih).Tak lama kemudian lala ini akan pop-up sendiri. Di kawasan saya harganya RM17 sekilo. Ada ketikanya boleh mencecah RM20 sekilo. Jika di Seafood restaurant dekat Bukit Mata@Topspot seafood foodcourt, harga sekilo lala yang dimasak mencecah rm 40+.Rupanya memang 'lucu' dan jangan ketawa.....Di Daro suatu masa dulu saya dengar satu cerita pasal lala ini. Oleh kerana majoriti yang mengambil lala ini adalah perempuan, adalah seorang wanita yang ketawa dengan keadaan lala yang pop up dari lubang,dan kebetulan tempat mereka 'mengambal' itu jauh dari tepian...tetiba hujan ribut dan air mendadak naik. Maka tenggelamlah kumpulan ini dihanyutkan oleh ombak ganas.


Lala Bamboo masak kari, tumis kering. Macam kerang, saya suka rebus begitu sahaja dan airnya dihirup......Jangan banyak sangat makan sebab kolestrol tinggi.

Apa ni ? Inilah sayur pidin atau meedin fried belacan. Saya tak suka atas sebab2 kesihatan. Meedin ini adalah sejenis paku pakis yang hanya terdapat di Sarawak sahaja. Muda warna hijau dan tua warna merah. Kalau saya, saya cuma goreng dengan bawang putih sahaja dan letak cili.Segenggam sayur ini harganya rm2. Kalau rajin, selepas hujan boleh dapat free . Dulu semasa saya di Daro, anak2 murid saya rajin hantar meedin ke rumah sehingga sekarang saya tak nak lagi makan sayur meedin.

Comments (1)

Za..udang tu nama mantis za..sedap kalau goreng atau buat kari..yummmy2...sedap2