Telatah Putri dan Pak Cik Zul

Posted by Leeza | Posted in


Sudah lama rasanya saya tak ceritakan pasal Putri dalam entry saya. Putri sudah 2 tahun 2 bulan sekarang dan semakin nakal. Sebagai satu-satunya anak kecil yang tinggal berdekatan dia sememangnya cucu kesayangan saya.
Setiap petang anak saudara saya ,Zul anak kepada abang no 4 saya, akan mengikut ayahnya ke kampung Ulu Semera. Bila dia datang ke rumah dia seakan tahu di mana saya berada jika tidak nampak kelibat saya. Zul berusia 2 tahun 8 bulan . Dia akan terus ke tingkat atas dan menjengah saya di bilik. Saya yang dah tahu kedatangannya biasanya akan bermain sorok-sorok dengannya. Terkadang saya jerkah dia dari belakang...hehehe. Lepas tu kami akan ke rumah Putri di hadapan rumah saya, terkadang Putri yang akan mengunjungi rumah kami. Putri amat garang sedikit dengan Zul dan Zul pula jenis tak suka melawan balik sebab dia faham Putri kecil darinya. Sekarang saya terpaksa bermain lumba lari dengan Zul kalau dia mengajak ke rumah Putri. Hai....mau semput kalau berlari dengannya. Belum siap kita pakai selipar dia dah pecut balik ke rumah....mana aci. Hahaha nenek tak sedar diri betul saya ini, tak mahu mengalah dengan budak kecik. Namun susah saya nak jinakkan si Zul sebab setiap kali balik dia dah tak suka menyalami tangan saya sebab tak suka kena cium. Jadi, tiap kali dia balik mesti berair mata sebab kena cium. Berbeza dengan Putri, dia memang akan menyalami saya dan mencium tangan serta pipi setiap kali hendak balik ke rumahnya. Selalu melambai tangan jika kita kata bye. Kedua-dua budak ini hobinya sama iaitu berjalan. Jika Zul , senang sedikit sebab dia tak meragam dan tidak nakal sangat. Dia pernah mengikut saya ke sekolah. Putri berbeza sekali.....nakalnya buat kita tak boleh leka walau sesaat. Cuma saya dapat mengawalnya sebab dia faham kalau saya larang dan marah dia. Tapi kalau marah ,kena pujuk dia balik. Kalau tak mahu dia tutup mukanya sepanjang hari....Inilah antara penghibur hati saya di rumah....takde anak, menumpang kasih anak-anak orang sahajalah.

Comments (0)