Bila Hati Kian Bernanah

Posted by Leeza | Posted in

Pepatah ada mengatakan bahawa usia menunjukkan pengalaman dah banyak, lebih dulu makan garam. Ada juga pepatah mengatakan miang-miang daun keladi. Namun dewasa ini, usia tak menampakkan kematangan apabila ilmu di dada ternyata kosong .Apalah ertinya usia yang bertambah jika kewarasan akal tidak dipergunakan. Apalah gunanya mengaku Islam jika di hati nafsu serakah masih bermaharajalela? Jika diumpamakan beruk bagi manusia yang tidak bersolat namun untuk manusia seekor ini , berukpun tak layak kita bagi padanya sebab sejahat-jahat beruk yang tidak bersolat, ia sayang pada anak-anaknya.

Hari ini kesabaran saya menipis sudah. Saya teringat satu kisah benar belasan tahun dahulu. Kisah sepasang manusia yang melakukan dosa dan mati dalam keaiban yakni torpedo lelaki melekat dalam kepunyaan perempuan. Alkisahnya siperempuan ini isteri yang curang pada suaminya. Semasa suami keluar outstation dia berasmaradanalah dengan kekasih gelapnya. Si suami yang selalu mendengar khabar mengenai isteri mengambil keputusan menguji sendiri kesahihan cerita-cerita kecurangan isteri. Justeru itu, sebelum dia keluar menjalankan tugasnya, dia telah menukul sebatang paku didinding dengan berkata : Jika benar isteriku curang, maka lekatlah. Jika tidak, alhamdulilah. Namun Takdir Allah, ketika seronok buat 'keje nyaman' ( syurga kata mereka....kalau tak syurga takkan banyak orang buat keje nyaman) maka melekatlah ia. Dan mereka dikejarkan terus ke hospital dalam keadaan yang amat mengaibkan, namun nyawa melayang menjadi satu pengorbanan atas keje nyaman mereka itu.

Kisah ini pula kisah pasangan yang tak sedar dirinya dah tua bangka. Si lelaki umurnya dah 56 tahun ,duda kematian isteri. Ada anak 4 lelaki dan 2 cucu. Belum setahun arwah isteri meninggal, dia banyak girlfriend dan dapat girlfriend yang ini. Jadi, demi cintaku padamu kemana jua kau ku ikut....ke neraka ke laut mati pun aku ikut. Anak-anak ditinggalkan , suka hatilah hidupke ,matike, jadi orang ke atau jadi hantu ke.Si girlfriend nya pula status masih isteri orang, tuntut fasakh tak juga dapat2. Si suami girlfriendnya ini gantungkan tak bertali, hilang entah ke mana.Untuk mengaburi mata ramai, bagitahulah mereka dah nikah di majlis islam. Saya pula yang menyibuk call pegawai kat sana kebetulan kenalan saya bertanyakan status mereka. Dan jawapannya , nahe.....nope. sikdo. Jadi dia jadikan rumah anak-anaknya sebagai port buat projek....keje nyaman.Tiap kali pasangan ini datang ke rumah itu, anak-anak bertempiaran lari tidur rumah orang. Hai...apa nak jadi. Patutlah muka mereka saya nampak dah macam muka bab one. Agaknya mata saya ni dah makin rabun.

Kalaulah saya boleh buat pasangan itu sebegini alangkah bagusnya. Siapa yang tutup mata, agaknya berbuih mulut menegur. Nak salahkan usia, kedua-duanya dah bercucupun. Nak salahkan takde mak, keduanya masih ada mak. Panjang juga umur maknya tengok benda alah mereka ini. Saya betul-betul sakit hati dan bernanah hati saya ini. Waktu ini saya buat doa ALLAH tunjukkan kuasaNya pada mereka. Dalam marah melangitpun sempat juga saya berangan:
1. Kalaulah saya punya kuasa sakti, saya sumpah mereka jadi katak , jadi batu dan sebagainya yang sewaktu dengannya.Degil, batu, bodoh, bangang...semuanya ada.
2. Kalaulah mereka itik yang selalu beroman depan saya dulu, lama dah saya lastik dengan batu. Itik tu haiwan, mereka ni manusia, manalah sama .Bukankah manusia sebaik-baik makhluk ALLAH, dikurniakan akal fikiran?

Nasib baiklah adik-beradik saya tak ada buat keje nyaman sebegitu. Kalau tak, maunya saya tetak dengan parang. Dalam hidup saya cuma seorang abang je yang pernah saya marah sangat macam saya marahkan budak kecil kerana dia asyik tukar kerja. Takde orang lain yang susah, saya juga yang susah sebab kena tanggung bini anaknya semasa dia menganggur.

Kalau bolehlah, janganlah ada rakan-rakan saya baik yang lelaki atau perempuan, janganlah jadi bangang dan gila buat keje nyaman yang menjurus ke neraka ini. Memang semua tak tahan sunyi, sepi seorang terutama yang dah merasa bercouple, tapi buatlah secara halal. Saya pun selalu sunyi juga tetapi dengan hal sebegini, tak kuasa nak sunyipun malahan boring lagi ada . Boring jumpa perkara yang sama, boring cakap benda yang serupa dan bermacam boring lagi. Ada orang boring baca kisah cikgu, dari kecik asyik cikgu dah tua bangka pun cikgu juga. Baik saya cerita benar yang orang rasa tak suka nak dengar tapi inilah hakikat yang kita jumpa di mana sahaja.

Comments (2)

za pejabat agama tak buat2 ke dengan beruk dua orang tu? Bulan2 puasa pun buat maksiat ke juga..ALLAH2

tak kena serbu ke kak..???mungkin ada org yg boleh report ke..then tangkap. padan muka!!!