Kawan dan Kerja

Posted by Leeza | Posted in

Beberapa hari ini semua staf dan cikgu sibuk mengisi Laporan Penilaian Prestasi Tahun 2009. Masa taklimat LPPT minggu lepas, PK kami telah mengumumkan yang sekolah telah mencalonkan saya sebagai Guru Cemerlang. Semua senyum dan bertepuk tangan ,kononnya nak ucapkan tahniah. Dalam hati saya, aduh ! Apalah cikgu ni, memandai je umumkan sedangkan penilaian final dibuat oleh Pejabat Pelajaran Daerah. Saya sebenarnya mahu menjaga hati beberapa orang rakan setugas yang belum lagi mendapat 'cemerlang' biarpun sekali. Lagipun saya sudah mendapat cemerlang sebanyak dua kali tahun 1997 dan 2004. Takkan nak berikan saya lagi...untuk kali ke 3.

Awal pagi tadi , kawan saya Ustazah menunjukkan pada saya : Kak, saya dah siap isi borang LPPT. Kemudian rakan2 lelaki pun sama juga ...menunjukkan juga pada saya kerja mereka yang dah siap. Saya perasan keganjilan ini : Asal u all ni ye, menyibuk je nak tunjukkan pada saya ? Sengaja nak sakitkan hati saya ke ?Kemudian pecah ketawa mereka, rupanya mereka memang sengaja nak menyakat saya. Ketika saya menyiapkan laporan dan lampiran senarai tugas, aktiviti dan projek yang telah saya lakukan , saya terkejut dengan hasilnya sebanyak 6 mukasurat. Ertinya betapa banyaknya tugas dan aktiviti yang telah saya laksanakan, itupun saya potong-potong. Bila mereka melihat contoh kerja saya, mereka semua geleng kepala dan bertanya bagaimana saya dapat melaksanakan semuanya. Hahaha....dah tugas ,buat sahajalah biarpun sebagai guru perpustakaan dan media jadual waktu mengajar saya sepatutnya hanya 8 waktu seminggu. Sebaliknya sekarang saya mempunyai 23 waktu seminggu dan keadaan ini biasa kerana kekurangan guru. Ini rentetan biasa suasana di sekolah sebab bagi saya, usik mengusik adalah normal dan menceriakan. Jadi tidaklah stress di tempat kerja.

Untuk semua rakan saya :

1) kawan tu bukan macam main FUTSAL. Mula-mula kejar..dah dapat sepak.
2)kawan tu bukan macam main SKATE. Mula-mula gosok..lepas tu pijak.
3)kawan tu bukan macam main RAGBI. Mula-mula tangkap.. dah dapat tendang.
4)kawan tu bukannya macam PAMPERS.. dah pakai, buang.
5)kawan tu bukannya macam BARANG KEMAS. Waktu baru beli... pakai. Dah sengkek , gadai.
6)kawan tu bukan macam PELANGI. Hari cerah takde..hujan gerimis baru muncul..
7)kawan tu bukan macam KERETA. Rosak sedikit,jual.. ambik kereta baru.
8)kawan tu bukan macam CHIPSMORE.. kejap ada kejap takde..
9)kawan tu bukan macam BANK. Bila dah takde duit, pergi kat sana ambik.
10)lagi.....kawan tu macam ape ye???? Haa..kawan tu mcm AWAK LA. . bila saya hantar mesej, awak akan baca mesej saya dengan teliti sampai habis.

Walau apa pun tanggapan orang tentang kawan.. bagi saya, kawan tu penting. Seorang kawan takkan biarkan kawannya menangis, sedih, berduka dan sebagainya. Kawan yang sejati adalah seorang kawan yang dapat diajak duduk dan berbincang tentang pelbagai perkara. Yang penting, seorang kawan akan sentiasa menghadiahkan senyuman kepada kawan-kawannya.. :)


Ini adalah mesej yang diberikan oleh seorang kawan saya. Saya suka lantas saya hadiahkan untuk anda semua yang sudi mengunjungi blog saya. Terima kasih dan maaf jika ada kekasaran yang mengguris hati .





Comments (3)

Tahniah ye kak, dah dapat guru cemerlang dua kali dah. Doakan semoga kali ni pun akak dapat lagi. seronoknya tengok cikgu yg berdedikasi mcm akak ni, alangkah bagusnya klu sek anak saya ada cikgu mcm akak, sorang pun jd lah. ni semua mcm endah tak endah aje ngan murid2. nasib la....

saya juga nak ucapkan SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK utk akak sekluarga!!

salam Ain : thanks....selamat menyambut ramadhan al mubarak utk ain sekeluarga.

salam kak.....aa betul lah kak "kawan" ne adalah harta yang tak tenilai...tapi sekarang ni susah nak cari kawan yg betul2 kawan.....heheheh eh betul ke ayat aku ni.....rasa2 kite sejauh ni blog ni lah kawan yang paling setia....ehheheheh...ye tak kak...btw kak selamat menyambut ramadan yea kak...
salam sayang dari Brunei kak...