PPSMI Melalui Kaca Mata Saya

Posted by Leeza | Posted in

Seorang sahabat, seorang blogger dan seorang penulis, meminta pendapat saya tentang PPSMI. Pendapat seorang guru. Apa yang ingin saya kongsikan adalah pendapat peribadi saya tentang PPSMI sama ada pro atau kontra ia adalah dasar pendidikan kebangsaan yang harus dijalankan seperti yang dimaktubkan oleh kerajaan. PPSMI atau Pengajaran Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris telah dilaksanakan selama 7 tahun di peringkat sekolah rendah dan menengah. Saya telah mengajar Sains selama 11 tahun dan sejak itu menjadi guru Sains UPSR tetap. Justeru itu saya telah terlibat dengan PPSMI sejak tahun 2007 dan mengajar tahun 6 2008 mulai bulan JUN dan sepenuhnya 2009. Cabarannya bukan sedikit. Guru-guru PPSMI perlulah benar-benar berkelayakan dari segi akademik ( B.Inggeris) dan pengalaman mengajar Sains dan Matematik.Kami telah menjalani ujian profiensi Bahasa Inggeris dan kemudian mengikut progran Buddy Support System sepanjang masa dengan jawatankuasa yang dilantik di setiap sekolah. Tidak cukup itu, ada program sistem baucer Tuisyen untuk memastikan murid-murid dapat mengikuti PPSMI dengan baiknya. Juga terdapat kemudahan sokongan seperti buku-buku teks, buku rujukan, glossari , kemudahan ICT dan sebagainya. Semuanya demi PPSMI. Bagaimana keberkesanannya? Ia berkesan bagi golongan murid yang bijak , malahan penguasaan Bahasa Inggeris mereka juga bertambah baik. Malahan guru-gurunya semakin pandai dalam Bahasa Inggeris. Ibu bapa semakin bijak kerana mereka juga memberi sokongan yang amat padu untuk anak-anak ini. Namun bagaimana dengan satu golongan lagi? Saya terpaksa gunakan dua cara, dwi bahasa untuk pengajaran Sains. Istilah Sains melangkaui sukatan Bahasa Inggeris sendiri. Untuk membiarkan anak-anak yang tidak mampu mengejar dengan pantas adalah sesuatu yang tidka mungkin dalam etika perguruan. Kita tak mungkin menafikan anak-anak untuk mendapat pendidikan yang selaras dan sama. Maka di sinilah kita gunakan semua pakej yang ada, pedagogi, psikologi, teknologi dan menidakkan berbagai ideologi yang sukar diterima oleh kanak-kanak yang berbeza tahap pencapaiannya. Lantaran itu, kertas peperiksaan di dwibahasakan untuk memudah semua murid menjawab dengan baik. Mereka diberi kebebasan untuk memilih samada menggunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris dalam menjawab soalan. Saya pernah memberikan ujian diagnostik menggunakan Bahasa Inggeris sahaja dan kelulusannya menyedihkan. Begitu juga bila disogokkan dengan Bahasa Malaysia sahaja, keputusannya pun sama juga. Namun bila di bilingual, ternyata keputusannya lebih baik.

PPSMI akan dimansuhkan dan Sains dan Matematik akan diajar sepenuhnya dalam Bahasa Malaysia mulai tahun 2011. Jadi, apa lagi hendak ditunggu? Mengajar sahajalah dalam Bahasa Malaysia. Bagaimana jika Jemaah Nazir dan PPG menyiasat ? Jawablah sendiri nanti...hahahaha. Saya gunakan dwibahasa dalam mengajar Sains. Kenapa? Tahun depan saya akan mengajar Sains Tahun 4, 5 dan 6. Mereka sebahagiannya telah mahir menggunakan Bahasa Inggeris. Sebahagian pula tentu masih bertatih-tatih memahaminya. Jika mereka masih tidak faham, saya akan tukar strategi dan memastikan mereka faham. Jika PPSMI dimansuhkan, kemungkinan pemberian Intensif untuk guru-guru PPSMI juga tiada. Selama ini guru-guru PPSMI mendapat 10% untuk DGA29 dan 5% untuk DG41 dari gaji mereka. Banyak jugalah kalau dapat Rm150+ setiap bulan. Untuk itu, guru-guru PPSMI kenalah menjalankan tugas dengan penuh dedikasi.....hahaha saya sendiri lah tu.Apa yang pasti jika guru-guru BI mengajar dengan baik biasanya murid-murid akan lebih mudah menguasai Sains dan Matematik. Namun guru BI tak semestinya dapat mengajar Sains dan Matematik dan begitu juga sebaliknya....hanya segolongan yang istimewa sahaja dapat mengajar kesemuanya. Itulah gunanya 'team work'. Dan untuk SK Jemukan, Team Work yang berkesan ialah A,S,T dan L. ..hahaha kerana team work ini telah berjaya mecipta sejarah UPSR2009.

Justeru itu rakan-rakan saya, jika anak-anak anda sedang belajar dalam zaman PPSMI ini, berikan galakan dan kepercayaan kepada guru-gurunya.Kami tidak mungkin menjatuhkan anak-anak didik kami. PPSMI ataupun tidak, kita tahu bahawa sistem pendidikan sentiasa diupgradekan ke arah yang lebih cemerlang.

Comments (1)

terima kasih kak Liza...amat bermakna mendengar komen dari guru sendiri...