Berkelah Di Taman Rekreasi Ranchan ,Serian

Posted by Leeza | Posted in

Sehari selepas Raya Haji, kami sekeluarga bercadang hendak membawa anak-anak ke Kolam Renang di Samarahan namun malangnya kolam itu masih ditutup....dah lama pula tu,sudah melebihi sebulan. Sepatutnya pihak berwajib tidak menutup kolam pada masa cuti sekolah sebegini. Nampak sangat mereka malas. Lantas ,setelah berbincang, kami bertolak ke Taman rekreasi Ranchan, Serian , satu destinasi yang paling jauh saya memandu. Abang-abang saya tidak mengikut memandangkan mereka ada hal masing-masing.
Inilah Taman Ranchan, Serian. Batu-batunya nampak berlumut dan licin. persekitarannya masih tebal dengan dedaunan semulajadi. Kita kena berhati-hati meniti bebatuan ini kerana ia licin. Airnya sangat sejuk.

Kami memilih tingkat yang atas dan di situ tempatnya lebih luas.

Semua ahli keluarga saya termasuk kakak saya, mandi . Dua tiga kali anak-anak saudara saya, Wan, Zizi dan Luqman terjun ke dalam kolam kemudian menggigil naik ke atas sebab airnya memang sejuk. Zizi dan Wan pula mencuba terjun di atas batu yang tinggi. Saya ngeri melihat si Wan mencuba gaya terbalik, terjun dari belakang kerana kepalanya hampir mencecah batu. Saya hanya duduk menjaga barang-barang. Apa yang saya buat ialah, menjamu mi jawa yang dimasak oleh si Ina, anak saudara saya yang sulung.
Apa lagi, Si Asmara dan Putri dua orang cucu saya inilah yang paling seronok dengan aktiviti sebegini. Selesai mandi , mereka kelaparan makan nasi goreng.

Cuaca sudah panas terik semasa balik. Dalam perjalanan sempat singgah di Pasar Serian. Saya melihat berbagai jenis ulaman yang tidak pernah saya tengok. Saya sibuk sahaja bertanya nama sayuran dan buah tersebut. Lupa pula saya mengambil gambar buah-buah tersebut. Saya pula pening kepala semasa memandu balik.....berdoa dalam hati semoga cepat dan selamat sampai. Alhamdulilah, segalanya di permudahkan oleh ALLAH SWT.

Comments (0)