Bila Bersendirian

Posted by Leeza | Posted in

Bila kepala pening dengan masalah keluarga yang sentiasa bertimpa-timpa, selalu ada keinginan untuk tinggal bersendirian. Bukannya saya tidak pernah bersendirian, selalu sangat. Saya mula hidup bersendirian sejak tahun 1990 di Daro. Siapa kata saya berani sangat tinggal bersendirian? Saya pernah tidur berpeluh sehingga pagi kerana takut dengan hantu. Betullah masa itu , sibuk dengan cerita orang pukau, amalan ilmu hitam, dan dalam masa yang sama berlaku kematian datuk dengan cucunya tidak jauh dari rumah sewa saya. Bayangkan rasa ngeri saya apabila terjumpa plastik berisi kain-kain putih tersangkut di parit depan rumah saya. Bau mayat tak tahu nak cakap. Akhirnya , saya angkut selimut dan bantal tidur rumah Kak Rosiah jiran sebelah. Semasa tinggal di Kuarters Guru pula, siangnya saya tidak rasa bosan sebab ada kawan baik, Lucy Tiong ( Tiong juga namanya macam Madam T ).Namun malam yang panjang, sunyi mencengkam jiwa....akhirnya saya angkut bantal ,selimut dan tilam ke rumah Lucy , tidur di sana. Paginya dinihari sebelum subuh saya sudah berjalan pulang , sehingga terserempak dengan Boss saya yang taichi awal pagi. Kehkehkeh. Siapa tidak seram jika rumah itu besar sangat. Ruang tamunya boleh diletak meja ping pong untuk saya bermain. Hairan kan....bagaimana saya tidak pula takut ketika berjalan balik ke rumah yang jauh pada dinihari yang gelap tanpa menggunakan lampu suluh?

Lima hari saya menjaga rumah abang yang sedang bercuti. Saya tidak dibelenggu rasa takut. Kesepian dan kebosanan membuat saya sakit. Walau duduk di kampung , rumah yang biasa-biasa sahaja , namun suasana kampung yang damai dan adanya cucu manja saya si Putri, rasa bosan dan sepi itu tidak mengintai walau secuitpun. Awal pagi saya sudah bangun, mandi mencuci pakaian. Kemudian saya uruskan bunga-bunga dan halaman rumah. Menyiram bunga-bunga sudah mengambil masa sejam. Kemudian saya bersarapan dengan biskut kering dan teh O. Lepas itu buka laptop sambil tengok TV, siaran Astro ...macam-macam cerita saya tengok. Makan pula ala kadar sebab saya malas memasak bila duduk seorang diri. Sehingga pening kepala kerana bosan, saya boleh pula bersenam dengan basikal . Hehehe, bersenam dengan kain batik pun boleh jadi....Nasib Danial tak tinggalkan PSP nya. Jika tak...saya boleh main sekali. Keluar rumah ? Saya tidak suka berjalan jika bersendirian. Jika saya tua esok saya nak duduk rumah orang-orang tua , boleh saya habiskan masa dengan kawan-kawan senasib. Tidak mahu saya duduk dengan budak-budak yang belum tentu sabar menjaga kita yang sudah tua.

Beberapa hari lagi sekolah akan dibuka....seronoknya. Saya suka bekerja. Kesepian bukan sahaja membuat saya sakit, malahan membantutkan minda saya berfikir. Malahan hobi membaca pun saya tak mampu nak buat kerana hilang keseronokan dan penghayatan.

Comments (2)

kak leeza....sy pun takut hantu kakkkk!!! saya pernah dengar pontianak mengilai kak. adoiiii.. sampai la ni, saya masih igt hilaiannya!!!!

Salam Ain...hehehe samalah kita. Sebab itu akak tidak suka tengok citer hantu....nanti terbawa-bawa ke dalam mimpi....berpeluh sampai pagi.