Macam Lebai Malang

Posted by Leeza | Posted in

Pernah tak buat kerja bodoh macam ini ? Saya rasa hari ini saya memang tak waras. Agaknya virus yang menyerang saya dua hari ini hingga membengkakkan muka saya dah menyerang otak saya. Awal pagi lagi saya memang dah rancang aktiviti saya untuk servis kereta dan kemudian ke rumah abang saya, berjumpa buah hati saya Farah, Farid dan Daniel.
Biasanya saya akan bertolak dari rumah jam 7 pagi tetapi mengenangkan bengkel mula beroperasi seawal jam 9 pagi, saya layan chatting dulu. Sebelum bertolak saya sms rakan saya si CT yang tinggal di Samarahan bertanyakan waktu feri beroperasi. Malangnya feri berhenti jam 7 pagi, terpaksalah saya menggunakan jalan jauh untuk ke seberang. Sakit rasanya badan saya memandu kereta yang sudah lari alignment tayarnya. Tiba di bengkel saya terus buat allignment, balancing dan servis sekali. Lama juga cina tu uruskan kereta saya.
Kemudian saya memandai je tukar rancangan. Saya nak mengembara hari ini, malas nak memandu. Jadi, saya tinggalkan kereta di Samarahan kemudian saya naik van sewa ke bandar Kuching. Apa yang saya buat dalam van....menghirup udara segar kononnya sambil melihat sekeliling. Namun nasib saya malang sebab driver van itu kenal saya.....asyik menyakat saya sahaja. "Cikgu....apalah kereta tu tak pakai..,nanti tayar kereta dimakan tikus pulak." Saya hanya kata, " ala... sekali sekala aku nak juga jadi penumpang."
Sampai di Kuching saya pusing satu tempat jalan kaki sambil merayap mencari kedai-kedai buku lama. Seronok berjalan seorang diri. Kemudian, saya naiklah bas ke Satok. Dalam bas saya terserempak pula dengan kawan lama saya yang jadi konduktor bas. Sempat dia duduk bersembang dengan saya....takde citer lain asyik hal boyfriend sahaja. Muak saya. Tujuan saya ke Satok ialah berjumpa dengan 'rimo'. Alahai si harimau ini memang menyampah sangat-sangat sebab hari sabtu inilah dia buat hal pula. Mesin cash depositnya tergendala. Bukan satu tapi semua. Aduhhhh tak sampai hajat saya. Patutnya hal ini diselenggarakan secepat mungkin sebab bukan saya sahaja nak guna, orang lain pun sama. Bukan sekali ini saya terkena, tetapi acap kali. Bayangkanlah jauh saya bertandang semata-mata nak guna perkhidmatan maybank. Namun hampa kecewa. Hajat saya sangat besar.... bilalah saya nak ke Kuching lagi untuk tunaikan hajat ini. Saya terus memujuk hati dan singgah makan di sebuah kedai makan. Hajat nak makan di Restoren Selera Asam Payak tak kesampaian sebab kedai ini tutup pula hari ini. Aduhh sabtu yang malang atau saya yang malang? Saya pesanlah nasi goreng seafood. Ingatkan adalah udangke, sotong ke di dalamnya tetapi semakin saya kuis nasi yang ada cuma nasi dan telur. selebihnya hirisan timun yang kecut. uwaaaaa ,rasa nak meraung saat itu juga. Mengecut selera saya yang mulanya tadi mengembang. Saya terus balik tanpa menghabiskan setengahpun nasi goreng yang paling tak sedap dalam dunia. Kemudian saya terus sahaja balik ke Samarahan dengan kepala dah mula berdenyut. Entah bagaimana kemudian datang pula bisikan naluri yang teringin sangat nak memiliki MCT secepat mungkin. Saya terus memandu kereta saya ke BDC, hala tuju tentulah POPULAR BOOKSTORE. Belek sana sini, saya tak jumpa MCT. huhuhuhu. Tetiba saya rasakan kedai buku sudah tak padan dengan namanya : TAK POPULAR BOOKSTORE. Kenapalah kami di pulau Borneo ini asyik ketinggalan....ketika kami belek sesebuah buku, novelis buku tersebut dah keluarkan buku yang baru. Ketika si NIK dah khatam buku MCT berminggu-minggu, si LIZA ini baru nak tercangak-cangak di pejabat pos. Memang tak bertuah langsung saya ini.
Hati dah frust, kepala semakin pening, dan kelihatan awan semakin gelap....saya mesti balik segera sebelum bertembung dengan hujan ribut di jalanan. Alhamdulilah, saya tiba di rumah sebaik hujan mula menitis titik-titiknya. Terimakasih Tuhan kerana mengizinkan saya balik dengan selamat biarpun menunggu cintaMu seakan memerlukan kesabaran dan ketabahan. Perjalanan hari ini seakan menguji kesabaran yang tinggi....kalaulah saya hanya duduk di rumah, pasti saya dah habiskan sebuah novelpun.

Comments (0)