CINTA LELAKI oleh Nur Asikin Arsad

Posted by Leeza | Posted in


Alhamdulilah kerana saya berjaya menghabiskan bacaan novel ini hari ini. Cinta Lelaki hasil karya sulung Nur Asikin Arsad , salah seolah penulis NB Kara . Novel ini berbeza dengan novel-novel lain yang pernah saya baca. Kisah percintaan seorang lelaki dari persfektif seorang novelis wanita.
Sinopsis ringkas mampu saya berikan ialah kisah Hadi yang menghadapi banyak rintangan dalam bercinta dan pemilih dalam mencari jodohnya. Pada akhirnya pilihan yang berpandukan solat istikharah menjanjikan kebahagiaan buatnya. Namun pada saat akhir penulis cuba mengungkap rasa terkilan Hadi pada kebahagiaan Sofea dan Marjinah. Egokah lelaki ini seakan tidak mengizinkan wanita yang pernah hadir dalam hidupnya beralih rasa cinta dan kasih kepada lelaki yang lain. Kita sebagai perempuan tak mungkin mengharap pada lelaki yang sudah berpunya. Hakikatnya kita mencari bahagia kita sendiri. Kalaulah ramai wanita di luar sana berpandangan begini takkan timbul soal wanita menjadi orang ketiga dalam sesuatu perhubungan itu.
Jalinan cerita mengungkap setiap hubungan Hadi dengan Johanna, Sofea, Marjinah dan Aliya ditulis dengan gaya mendatar, santai dan tiada konflik yang mengejutkan atau mencemaskan. Sekadar hubungan dengan Johanna agak suspens sedikit tetapi setelah putus tunang, Johanna terus melenyapkan diri sedangkan mengikut perwatakan sadis dan brutal watak Johanna ,penulis boleh kembangkan watak ini terus menjadi pengacau kehidupan Hadi. Watak Aliya pula seperti bunga api, sekelip mata sinarnya menceriakan sekelip mata terus padam. Watak Aliya ini gambaran wanita yang tidak tetap pendirian. Sudah ada kekasih masih lagi nak mencari spare part. Watak Hadi ini digambarkan lelaki perasan yang wajahnya handsome gila....menyampah dengan lelaki seperti ini. Sombong pada perempuan. Saya pernah kenal lelaki seperti ini, sejak mula memang saya berbulu sangat...selalu gaduh dengannya. Sehingga tiba satu part saya doakan dia jatuh tangga....jeng jeng jeng, keesokkannya dia pergi kuliah dengan jalan berdengkot-dengkot.. padan muka. Memang sah doa saya dimakbulkan...jahatnya saya waktu itu.
Gaya bahasa yang digunakan oleh novelis ini standard. Tak ada kesilapanpun. Bijak editornya menyemak. Susah nak cari kesilapan. ( So, nampak sangatkan si Liza ni tak dapat lari dari kerjayanya...asyik nak cari silap orang je...kehkehkeh) Suka sangat dengan gaya bahasanya. Ada lucu juga , selamba je lucunya. Cuma mungkin silap teknikal, di mana Johanna teruja nak makan makanan mamak tetiba boleh bertukar ke arah masakan cina pulak. Mungkin alahan perempuan mengandung...
Novel ini berjaya buat saya menitiskan airmata saya yang amat berharga ini. Saya sukakan watak umi. Umi ibu yang penyayang dan wanita terhebat. Saya menangis saat umi terjatuh dan meninggal pada majlis perkahwinan anak sulungnya. Sedih sangat meratapi kehilangannya kemudian melihat keadaan Atiqah yang masih kecil dan belum mengerti tentang perginya umi untuk selamanya.
Kisah Johanna yang hampir kita lupakan boleh timbul semula saat pada saat akhir cerita. Menyampah dengan watak Johanna ini. Cuma saya tak puas hati sebab penulis tak kembangkan watak Tengku Shazlan. Biarlah kita disajikan kisah cinta mereka pula. Agaknya cuma fokus kepada Hadi sahaja. Novel ini menarik sebab kita kenal beginilah perwatakan lelaki yang selamba, ego dan boleh jadi buruk kalau frust menonggeng. Saya dah biasa jumpa perwatakan sebegini....kan saya ramai hero dalam keluarga. Pernah jadi penyelamatpun juga.....

Tahniah kepada Nur Asikin atas kelainan karya anda. Teruskan menulis. Saya tunggu hasil tangan anda seterusnya.

Comments (1)

Dah baca gak novel ni. Tp ingat2 lupa lah. nak kena baca semula kot.hihi