Aidilfitri Open Class

Posted by Leeza | Posted in

Italic

Ingatkan mood raya dah habis, rupa-rupanya masih segar bugar. Bukankah raya sebulan ? Sebaik cuti raya tamat, minggu ini setiap hari rakan-rakan sekerja saya membawa pelbagai kek dan biskut. Begitu juga dengan murid-murid . Murid Tahun 6 bersemangat memberitahu saya yang pada hari Selasa 29 September, mereka akan mengadakan hari terbuka. Saya dengan gurauan mengatakan : jangan lupa buat mi goreng.

Sebahagian hidangan jamuan tahun 6. Dan ternyata mereka menunaikan hasrat saya dengan mengumpul wang dan membuat bihun goreng.

Jemput makan cikgu-cikgu, jangan tengok sahaja.


Kelas tahun 4 tidak ketinggalan mengadakan hari terbuka pada hari rabu, 30 september.

Ada hidangan bihun goreng juga. Sedap masakan mak Zul.

Kemudian pada hari khamis, 1 oktober kelas tahun 5 pula mengadakan hari terbuka. Kelmarin ketika tanyakan menu hidangan mereka bercadang hendak membuat bihun juga. Bila saya tanya berapa jumlah yang hendak dikumpul mereka nyatakan RM4.50. Saya terkedu, takkan cukup untuk hidangan guru-guru dan mereka sendiri. Saya hulurkan juga ihsan untuk mereka. Kesian murid-murid ingin sangat adakan jamuan untuk guru-gurunya. Apa yang melucukan ketika Ustaz lewat hadir ,saya menyuruh murid-murid membaca doa. Tahu doa apa yang dibaca? Doa makan...hahahaha. Dan bila nampak kelibat Ustaz, saya minta beliau membacakan doa kesyukuran.


Walaupun ditimpa musibah kehilangan anak kesayangan , Guru Besar kami masih senyum bersalam-salaman dengan anak-anak. Hidup mesti diteruskan.



Selepas jamuan di kelas tahun 5, kami beredar ke kelas tahun 3 pula. Ada bihun goreng lagi dan sosej.Kelas ini banyak kuih muih yang sedap sehingga saya bawa sebekas rempeyek ke bilik guru....hahaha. Tapi minta izinlah daripada anak yang membawanya.

Sebahagian guru yang hadir menjamu selera.

Dan setiap kali selesai cikgu-cikgu menjamu selera di setiap kelas terbuka, saya akan mengagihkan bihun goreng kepada anak-anak ini .Bukankah itu hak mereka untuk makan sekenyangnya? Jika tidak diagihkan bimbang pula anak-anak ini berebut makan. Saya seronok melihat anak-anak ini menjamu selera.....gembira dan penuh kesyukuran. Syukur Alhamdulilah kerana Allah kurniakan rezeki untuk kita semua menikmatinya.

Comments (0)