Bingkisan Persahabatan Dari Semenanjung

Posted by Leeza | Posted in

Saya tertarik dengan perbualan saya dengan rakan sekerja saya, si Adil pagi tadi. Ketika itu dia asyik menyalin isi dompet 'swiss polo' lamanya ke dalam dompet 'dunhill' yang 'dibuang' oleh adiknya. Saya terkedu dan geleng kepala melihat dompet 'swiss polo' yang koyak rabak dan sempat ditampal dengan tali pancing. Dia menceritakan yang dia tak pernah beli dompet yang baru . Semuanya dia kutip hasil buangan orang lain, malahan dia pernah terjumpa dompet yang 'pure leather di tepi jalan belakang bank di Kapit. Huhuhuhu. Katanya : Kita harus bersyukur dengan apa yang ada setiap hari. Kita bersyukur kerana kita dapat hidup sampai umur 41 tapi ada orang yang tak sampaipun umur 41. Kita harus bersyukur bila kita cuma ada rm 40 dan ada orang tak punya wang sebanyak itupun. Kemudian dia juga mengatakan ciri-ciri lelaki sejati akan menyorok wang 'emergency' dalam celahan dompetnya . Katanya :wang ini kena sorok, takut 'mem' tengok. Saya tanya kenapa ? Dia kata kalau 'mem' tengok nanti dimintanya. Betullah kan, semua lelaki mungkin buat begitu sebab saya jumpa ramai lelaki seperti itu. Hahaha....

Hari ini saya amat bertuah dan amat bersyukur sekali dengan rezeki yang Allah bagi pada saya. Rezeki persahabatan yang saya tak sangka akan bermurah hati hadiahkan saya bingkisan persahabatan dari bumi Semenanjung. Alhamdulilah kepada ALLah SWT atas semua rezeki ini.

Sebelum Raya Aidilfitri, saya menerima bingkisan hadiah sepasang baju kurung Johor dengan jahitan tulang belut hasil tangan IbuJunes dari Johor. Warna coklat dan cantik sekali jahitannya. Terimakasih sahabatku.Saya tak ambil gambar pakaian ini.

Hari ini saya terima bingkisan daripada Kak NB . Terimakasih banyak-banyak.

Beg Selempang warna hitam. Macam tahu-tahu sahaja saya suka dengan stail beg ini. Banyak zip. Nanti hujung minggu ini saya nak guna untuk ke Kuching. Seronoknya....cuma gelihati sebab mak saya dah bergaya dengan beg ini. Bayangkanlah mak saya umur 77 tahun berkain batik dan berbaju opah kemudian dia selempang beg ini ke hulu hilir dalam bilik saya....mau gelak guling-guling Luqman yang hanya berseluar dalam. Keh...keh...keh.


Ini permintaan yang tak malu dari saya. DODOL. Woow.....hanya mampu telan air liur bila tengok Luqman dan mak meratah dodol sebab saya berpuasa hari ini. Cepat-cepat saya simpan bahagian saya...hehehe. Bukankah ini makanan kegemaran saya?

Ini pula popia pedas. Saya tak tahu namanya. Luqman kata pedas tetapi sedap. Rasa macam tauhu kering goreng pedaspun ada juga. Sedaplah. Terimakasih kak NB. Hanya Allah yang dapat membalas kemurahan hati mu itu. Tidak lupa terimakasih kepada kawan saya Suraya Yacob kerana bersusah-payah mengeposnya untuk saya. Muahhhhhhhhhhhhs.. kat sini je saya bagi ciuman sayang...kalau face to face , tak berani saya. Kecut perut. Saya rindukan sarapan pagi yang awak masak , Sue.

Bingkisan ke dua yang saya terima hari ini. Bingkisan dari Ain ,Johor Baharu. Novel terbaru Sharifah Abu Salem : AKU CINTA DIA. Rasanya tak sabar nak baca.....so saya kenalah habiskan novel LAGU CINTA terlebih dahulu. Bagi saya masa seminggu Ain dan saya akan buat reviewnya nanti. Terimaksih Ain....

Semalam juga saya terima bingkisan email daripada Harum Cempaka. Resipi DAGING DENDENG.

DAGING DENDENG

BAHAN
1 kilo daging
Daging potong lebar (Rebus atau masukkan dlm pressure cooker)
Lepas dah empuk daging dipotong kecil & tumbuk sikit (bagi hancur)
Daging yang hancur digoreng
####
20-25 tangkai cili kering(kisar)
1 cawan hirisan gula melaka
1/4 cawan air asam jawa pekat
3 sudu besar kicap pekat manis
Garam secukup rasa
1 kilo bawang merah - goreng utk jadikan bawang goreng.
1/2 cawan minyak masak utk menggoreng bawang merah.
(minyak ini juga boleh guna utk goreng daging)

CARA
1.Selepas goreng daging & siapkan bawang goreng. ketepikan.
2.Tumis cili kisar & bawang goreng sampai pecah minyak.
3.Masukkan gula melaka, kicap, air asam jawa & garam seimbangkan rasanya.
4.Masak hingga hampir kering & kacau rata.

5.Tutup api & angkat.

NOTA: Boleh dimakan dengan nasi, ketupat nasi, ketupat pulut dan lemang.

Terimakasih yang tak terhingga kepada semua yang berjiwa pemurah dan penyayang. Terimakasih atas persahabatan ini. Alhamdulilah.....




Comments (1)

Alhadulillah....murah rezeki akak!!!nsemoga akak suka bc novel tu!! saya tunggu review akak nanti!!

psst...terharu pulak bc kisah kwn akak tu, mesti dia seorg yg sgt berjimat cermat!!