Kalau Ada Jodoh oleh Mimie Afinie

Posted by Leeza | Posted in


Sudah lama saya mencari novel ini di pasaran Kuching namun saya hampa. Sehinggalah saya menemuinya di Pameran Buku di READ MALAYSIA KL bulan Jun yang lalu. Saya baru selesai membaca novel ini petang ini ketika berihat selepas balik dari kelas petang.

Novel ini lebih berkisar sekitar percintaan 3 segi antara Rini, Pyan dan Faris. Hubungan Faris dan Rini terputus atas tindakan terburu-buru Faris yang termakan hasutan mamanya dan adiknya Fara. Saya kesal dengan sikap Faris yang terlalu mudah melafaz talak hanya melalui telefon tanpa menyiasat lebih lanjut. Bila dah terlajak barulah sedar dan menyesal. Maka bermulalah hari-hari Faris menjadi seorang yang gila talak, kembali menagih cinta Rini.

Pertemuan Rini Dan Pyan anak jiran kakaknya Liza sangat melucukan kerana karektor Pyan digambarkan berambut panjang dan suka menyanyi lagu pop yeh yeh....saya memang ketawa guling-guling. Tetiba saya teringat dengan watak Alang Tak Empok ,hero novel Surat Ungu Untuk Nuha karya Noor Suraya,memang menggelikan hati. Pergaduhan dan seterusnya persahabatan yang terjalin membuahkan rasa cinta berputik di hati Pyan terhadap Rini. Sayangnya Rini masih menyintai Faris. Sedar tak sedar rasa cinta sebenarnya telah lama menghuni hati Rini dan ini mulai disedari semasa menyambut hari jadinya yang ke 25. Hubungan Pyan dan Rini sering dibungai rasa cemburu dan pergaduhan kerana kehadiran Faris.

Mereka berdua berkongsi satu tempat yang sama untuk melarikan rasa rajuk di hati iaitu rumah Nenek Pyan di Tanjung Karang. Setiap kali Pyan dan Rini merajuk dengan satu sama lain, rumah neneklah menjadi tempat pelarian. Tema yang dihurai hanyalah soal percintaan dan halangan serta dugaan untuk bersama akhirnya. Rasa cemburu menyebabkan mereka semakin rapat biarpun sering bertekak urat dan bertitisan airmata. Dalam novel ini watak Faris dan Pyan mengalirkan airmata banyak kali kerana mencintai Rini.

Bagi saya, novel ini sesuai untuk pasangan yang hangat bercinta . Bagi saya, tak ada rasa apa sekadar persoalan cinta dan soal hati. Bahasa menarik dan jalan ceritapun okay. Rasanya 3 bintang saya berikan untuk novel ini.

Comments (1)

3 bintang je kak!! boleh dipertimbangkan samaada nk beli ke tak!!

Kak liza...akak dh bc lum novel sharifah abu salem ' aku cinta dia '. Her latest novel kot. cubalah baca kak. Insyaallah , gtee akak suka!!!