Jalan-jalan Bersama Keluarga

Posted by Leeza | Posted in

Hari ini kak NB buat rumah terbuka. Sayangnya saya jauh sangat untuk menghadirinya. Untuk menghibur hati yang rawan, saya mengajak keluarga saya berjalan-jalan dengan kancil hitam saya yang kecil. Kebiasaannya tugas memandu saya serahkan kepada Si Eiwan, abah Putri. Kami berjalan-jalan shopping di Boulevard Shopping Mall di Batu Tiga, Kuching. Ibubapa Putri belikan barang-barang anaknya terutama basikal Putri yang rosak. Selain itu mencari pelampung untuknya mandi di kolam. Jika singgah di Boulevard ,hala tuju saya tentulah POPULAR BOOK STORE. Saya mencari novel : MENANTI CINTA TUHAN namun hampa. Saya terus membeli buku rujukan MUET dan novel SRI DIAH : Doa untuk suamiku. Sempat juga membeli sehelai jaket ( baju sejuk ) memandangkan musim hujan dah mula menjengah. Bila lapar kami terus menjamu selera di medan selera di tingkat bawah Boulevard . Kami memilih gerai BOMBAY MASALA. Haaa...untuk tidak berputih mata dan perut mengingatkan menu sedap-sedap di rumah kak NB , saya pilih menu ini, nasi beriyani dengan 3 lauknya iaitu sotong goreng bertepung, ketam goreng ,sayur kacang panjang goreng dan keropok papadom. Itu makanan saya seorang. Lima orang dengan nasi beriyani dan 3 jenis lauk ,harganya rm34. Murah ke? Anak saudara geleng kepala tengok pinggan saya....hahaha. Lama sudah saya tak makan ketam. Tengah sibuk mengopek ketam, tiba-tiba bahu saya ditepuk. Terkejut saya. Rupa-rupanya sahabat karib saya yang pernah belajar bersama di PJJ USM dulu, si Tan Bee Sian bertanya berita. Gelak dia tengok perangai saya.....keh keh keh, bagaimanalah saya tak perasan dia duduk di sebelah meja saya sahaja....uwaaaa.....Dia pula dah kurus dan saya aduhhhh memang sibuk menambah berat badan.


Ini sepit ketam yang saya tak boleh nak kopek. Saya cuba dengan sudu tak dapat. Hendak guna gigi....kang ada yang balik gigi rongak. Kalau di rumah sendiri, saya selalu gunakan anak lesung batu. Jadi, saya bungkus dengan tisu dan bawa balik. Bila sampai rumah terus ambil anak lesung batu dan makan.....Anak-anak saudara saya menyelar saya kedekut...hahaha.

Inilah Luqman dan Putri. Dudukpun rapat-rapat. Kenapa Luqman muncung? Pada mulanya kami tak jadi hendak ke kolam renang dan dia tak mahu mengikut. Bila kami buat rancangan untuk singgah di kolam dalam perjalanan pulang barulah dia mahu. Saya memang pastikan dia makan ubat mabuk. Dalam perjalanan dia boleh kena sengat penyengat di belakang. Nasib dia ini kebal sedikit tetapi bekas sengatan memang nampak besar. Hati saya risau sebab arwah emaknya dulu meninggal kerana disengat oleh sejenis penyengat yang kami panggil 'ramang'( hitam dan kuning ,saiznya pun besar sedikit dari lebah ) Di Boulevard dia tak tahan kesejukan tetapi bila tiba di kolam renang, dia aktif sangat.

Haaa...si kecil ini sejak tiba di kolam renang sudah tidak sabar hendak mandi. Tanpa diajar dia tahu kegunaan pelampung itu. Sejak minggu lepas dia asyik mengunakan bikini untuk mandi di rumah sehingga neneknya menyorok baju tersebut.

Akhirnya, ini pula yang terjadi. Jenuh saya memujuk. Dia menangis sebab tidak mahu berhenti mandi. Apabila dia melihat abahnya, pak long Wan dan Cu Man nya masih belum berhenti, dia mengamuk. Terpaksalah saya mengarahkan mereka berhenti dan kami terus pulang. Dalam kereta, dia senyap dan terus tertidur. Kesimpulannya, Putri keletihan dan mengantuk .
"Usu, lain kali kita pergi lagi ya. Kita ajak Cik ,nenek, mak dan ayah. Kita guna kereta masing-masing . " Itu cadangan menantu saya, si Eiwan.
"Bila ?" Saya jawab sepatah.
"Masa cuti sekolah nanti, sebelum Luqman bersunat (khatan)." Ha...ha..ha.

Comments (0)