KUPERSEMBAHKAN HATI oleh Adra Adlina

Posted by Leeza | Posted in


Novel Kupersembahkan Hati merupakan novel sulung penulis baru Adra Adlina. Jika dia guna nama sebenarnya bukankah elok. Novel ini sebenarnya saya beli pada bulan Ogos yang lalu. Serik dengan pengalaman lalu , sekarang ini jika saya jumpa novel yang berkenan saya terus beli walaupun masa untuk membacanya tiada.

Sinopsis novel ini saya buat ringkas sahaja. Cinta segitiga antara Zahra ,Adib dan Zulfi. Perkahwinan Zahra dan Adib terpaksa dileraikan demi permintaan eommanya. Semasa perpisahan itu, terjalin cinta baru antara Zahra dan Zulfi sehingga ke jinjang pelamin. Namun perkahwinan ini terlerai juga dek takdir. Sehinggalah usia anaknya setahun lebih barulah Zahra menerima lamaran bekas suaminya Adib semula. Biar anda baca sendiri novel ini....namun sinopsis ini bukan setakat ini sahaja.

Aha....Adra...berdegup jantungmu menunggu komen akak ye? Keh..keh..keh. Akak siap buat nota ringkas mencatat mukasurat dan kesilapan yang pincang dalam novel ini.

Siapa kata penulis baru tidak mampu menyengat? Inilah novel yang fantastik sebab banyak keistimewaannya. Berhasil juga hobi berangan si Adra ini. Saya pun tak tahu nak tulis apa sebab nak gambarkannya dengan kata-kata mungkin tak tergambar semuanya. Namun Adra berjaya menghimpunkan semua watak sampingan menjadi sokongan yang kuat dalam perjalanan cinta Zahra Liana ini. Malahan setiap watak sampingan juga mempunyai kisah cinta tersendiri. Wowww...kita diindahkan dengan jalinan cinta Mya dan Ray serta cinta Irina dan Rezza. Kemudian ada watak jahat yang menjadi kebencian dengan obsesnya dengki khianat dan cemburu gila iaitu Shazryn dan Jassy. Percintaan bukan sekadar jiwang karat tetapi juga ada adegan cemas bila Jassy yang senteng menusuk pisau kek ke perut Zahra dan Shazryn yang datang untuk menggugurkan kandungan Zahra. Pehh...sungguh 'thriller' . Sempat pula penulis membuat saya berteka-teki tentang siapa pengirim sms godaan kepada Adib....saya fikir si Jassy punya kerja rupanya si Maya , sekadar mengusik si Adib.

Pengolahan jalan ceritanya kemas dan susah nak dijangka sehingga ke akhir cerita saya tak dapat mengagak apa yang berlaku seterusnya. Ini kejayaan bagi penulis baru kerana mampu menggunakan penceritaan yang menjadi tanda tanya. Watak seperti Mya, Ray, Rezza, Irina, Eomma, Papa, Nenek Halijah dikembangkan dengan cantik. Sentuhan korea pun ada sebab susur galur Adib di sebelah ibunya adalah asal dari Korea. Ada penggunaan dialog korea juga.Memang tak rugi si Adra ni menggilai cerita korea sehingga dia kenal bahasa tersebut...bagus, bagus. Penggunaan struktur ayat dan gaya bahasa, santai, mudah dan cantik. Ada bunga-bunga bahasa. hahahaha.

Jeng...jeng.... pro sudah....sekarang kontranya pula. Permulaan cerita saya dah mengutuk sebab ada tidak logik dalam cerita ini. Sejak di hentian bas dalam perjalanan pulang Adib terlihat seorang gadis yang berlari mengejar bas kemudian tiba-tiba jatuh terduduk. Bagi Adib , fenomena ini melucukan .Dia simpan ketawanya hingga dia sampai di rumah kemudian memarkir kereta . Katalah ambil masa setengah jam. Kemudian dia sempat berbual-bual dengan eommanya di laman. Kemudian dia berlari ke bilik untuk melepaskan hajatnya. Saya fikir Adib hendak pergi melabur tetapi silap sama sekali. Bila sampai ke bilik, Adib meletakkan beg bimbitnya kemudian melepaskan ketawa sakannya itu. Hai Adra....rasa ketawa itu boleh simpan kemudian luahkan di bilik tidur ke? Isk...isk...jika Adib hendak ketawa lucu hanya kerana kes kecil ini patutnya dia sudah ketawa dalam keretapun. Lagi satu, hal gadis yang mengejar bas dan tetiba terjatuh tidak mungkin menjadi kelucuan tetapi bagi saya, hal ini menimbulkan simpati kita. Tak mungkin akan ketawa, mungkin ini lucu bagi remaja.

Penggunaan Bahasa Inggeris dalam struktur ayat. Kalau boleh ,janganlah cacatkan ayat bahasa kita dengan menyelitkan satu perkataan inggeris di dalamnya. Jika nak gunakan bahasa Inggeris juga, gunakan penuh satu ayat. Tambahan pula novel Adra dibaca oleh semua golongan terutama remaja kita yang masih bersekolah. Biarlah mereka belajar Bahasa Melayu secara tidak langsung dengan membaca novel Melayu. Siapa lagi hendak memartabatkan bahasa kita jika tidak kita sendiri? Begitu juga dengan penggunaan bahasa Korea. Ada satu dialog yakni Adib dan kawannya di Korea yang ayatnya sama tetapi mempunyai dua maksud berbeza ( Aku ada / Kau ada?) Dan penggunaan perkataan " superwomen" patutnya "superwoman" . Begitu juga dengan penggunaan perkataan 'her' merujuk kepada 'she' sebenarnya ( ms 303 -...did her love you too ? Patutnya Adra gunakan ayat ini ....does she love you too?.) Kena buat suntingan yang lebih baik. Menyentuh hal suntingan ini, ada beberapa watak yang salah diletakkan seperti watak Zahra yang tersenyum-senyum melihat Nenek Halijah di depannya ( ms 74) patutnya watak itu merujuk kepada watak Adib. Sama juga dengan watak Mya menjuihkan bibir.(ms 314) patutnya itu watak Zahra. Kalau boleh penulis dan penerbit kena mengedit semula karya sebelum dicetak. Mungkin kesilapan teknikal dan taip menaip.

Ada dua perkara saya musykil dengan ayat penulis ini.
1. ms 325 - mereka berdua dibaluti selimut tanpa seurat benangpun.
Selimut bukankah juga lebih dari seurat benang? Saya faham pasangan ini berbogel dan hanya berselimut . Kenapa tidak tulis mereka hanya dibaluti sehelai selimut ? Dari situ kita sudah faham ada ehem ehemnya. keh keh keh.
2. ms 345 - ketulan ayam rendam dalam besen kemudian tindih dengan tudung periuk.
Saya puas berfikir adakah ini petua untuk mencairkan ketulan ayam beku tersebut. Setahu saya untuk proses pencairan ketulan ais yang beku kita perlukan haba. Kita rendam dalam air ,itu biasa dilakukan supaya ais mencair dalam air yang suam dan ke persekitaran. Tapi apa peranan tudung periuk tersebut? Agaknya ini petua baru agaknya.....nanti saya cuba. Hmm... hal ini mungkin saya silap sebab saya diberitahu tudung periuk mempercepatkan pencairan ais atau ia digunakan untuk memastikan ketulan ayam itu betul-betul terendam ? Apa-apa ajelah....


Secara peribadinya kita membaca untuk menghibur lara dan bersantai bagi memenuhi masa yang terluang. Namun saya suka dengan novel ini. Adra mempunyai idea yang lain dari yang lain. Jalan ceritanya menarik. Kelemahan sedikit sahaja sebab dia penulis remaja, gayanya persembahan remaja, memang sentiasa terkini. Namun saya mengharapkan Adra akan perjuangkan keindahan bahasa kita. Novel ini tidak mengecewakan. Dia tidak meleret-leret dan cubaan yang berani. Teruskan Adra....singkap hati kami dengan kisah cinta yang berbeza dan perjuangkan bahasa kita dengan keindahan. Sekarang dengar khabar ada novel baru dalam proses....saya tunggu.Semoga terus berjaya. Chaiyo! Chaiyo! Aja ! Aja !

Comments (2)

salam kak
hehehe yelah kak,saya no komen kak sebab akak dah banyak komen kih3
apa2 pun biarlah tuan punya nvl berasap telinga dengan komen akak ni ye...
saya nk jwb mcm soalan artis~_~ NO KOMEN!!! agagaa

terima kasih kak..
komen yang sangat membina.
nilah cara sebenar untuk mengkritik sesuatu karya.
kerana kebanyakan orang lebih cenderung mengutuk berbanding mengkritik.

terima kasih banyak banyak. nantikan buah tangan kedua saya. insyaAllah...
=)