Sambung Belajar

Posted by Leeza | Posted in

Beberapa minggu ini saya sering melihat kemurungan rakan-rakan yang sedang belajar di OUM. Kawan baik saya , Madam T yang sedang bertungkus-lumus dengan Masternya, pun selalu demam. Doktornya mengesahkan dia 'stress' dan 'overtired'. Kemudian seorang demi seorang saya menyaksikan rakan-rakan lain yang sedang belajar Ijazah, jalan tunduk-tunduk terutama yang lelaki. Tak cukup itu, tangan tak lepas membimbit 2-3 buah buku rujukan.

Lantas,isu ini saya sembangkan dengan seorang senior yang juga telah habis belajar seangkatan dengan saya. Saya tamat 2001 dan dia 2005. Kami bercerita kisah belajar semasa zaman kami. Gelihati bila dikenangkan betapa payahnya masa itu. Semasa tahun pertama saya kehilangan arwah ayah tersayang. Kemudian kemelesetan ekonomi pula dan disusuli dengan jerebu teruk. Semasa pendaftaran, saya pernah bertanya soalan yang bila dikenang semula akan membuat kita gelak guling-guling. Saya pernah bertanya pada DEKAN USM , "boleh tak saya buat assignment secara bertaip?". Kah..kah..kah, gamam sekejap Dekan tersebut. Dia jawab ,"cikgu gunalah komputer." Masa itu saya memang buta IT. Komputer pula tak banyak di pasaran dan harganya mahal-mahal. Jadi, sambil belajar saya mengambil kelas komputer sebelah petang. Saya kena mengajar pagi, petang belajar komputer dan malam buat kelas tuisyen. Pehhh...padatnya masa itu. Berat badan saya cuma 54 kg sahaja berbanding sekarang . Susah saya nak dapatkan berat badan seperti itu lagi. Saya gunakan kemudahan pinjaman membeli komputer RM5000. Sayangnya, kerana buta IT, kena tipu pula. Dapat komputer klon yang barangan dalamnya second hand , mereka jual RM5000. Paling pedih saya pernah tidak tidak tidur malam kerana hendak siapkan assignment sebelum terbang ke Penang keesokkan harinya. Malangnya assignment itu tidak siap ditaip kerana komputer 'hang' dan bermasalah....huhuhu. Nasib baik ada pelajar USM yang stay masa kita ke sana. Mereka mengambil upah menaip assignment. Rakan senior saya pun tak kurang juga kisahnya. Dia beritahu yang dia sampai gunakan komputer sekolah sehingga jam 1 pagi untuk menaip assignmentnya. Perasaan takut hilang langsung. Pernah dia terdengar bunyi mengekek dan bunyi pelik di pejabat sehingga pak Guard pun takut menghampiri pejabat. Biarpun payah, kami berdua tidak pernah bawa buku belajar di sekolah. Masa di sekolah adalah komitmen yang padu dengan anak-anak didik. Di rumah, suka hatilah.

Namun, bila saya balik ke rumah petang semalam dan melawat satu website yang saya suka layan beberapa bulan yang lalu......saya mendapat berita yang buat saya terkaku di depan komputer. "Permohonan anda diluluskan dan berikut maklumat terperincinya......daftar pada 8 Januari 2010 hingga 28 Januari 2010......"

Aduhhhh.....bagaimana ini? Bersediakah saya memerah otak kembali ? Jika saya terima tawaran ini ertinya saya harus bersedia mental dan fizikal. Jadual belajarnya malam Sabtu dan sepanjang hari Sabtu. Tempoh masa antara 1-3 tahun. Januari masih lama lagi, saya tidak perlu membuat keputusan terburu-buru. Namun saya kena buat keputusan cepat sebab saya kena memohon kebenaran jabatan saya untuk mengikuti pengajian ini. 17 tahun lagi tempoh perkhidmatan saya dan saya tak mungkin selamanya menjadi guru sekolah rendah. Persediaan mental dan fizikal memang perlu dan salah satu yang terpaksa saya kurangkan keaktifannya ialah membaca novel-novel. Jika ini yang saya pilih...bersedialah berjuang dengan bersungguh-sungguh. Namun saya takkan menjadi seperti mereka, murung dan jalan tertunduk-tunduk.

Comments (1)

Tahniah kak Liza!!! saya yakin akak boleh!! Semoga segalanya dipermudahkan Allah nanti!! Good luck kak!!!