Telatah Putri dan Cu Man nya

Posted by Leeza | Posted in


Dayang Putri Erwin, cucu saya ini tidak suka diambil gambar. Dia suka mengikut saya berjalan. Semalam, ketika kami menghadiri kenduri cukur jambul cucu salah seorang penduduk kampung , dia langsung tak meninggalkan beg pack BARBIE nya ini.

Semasa kenduri ini dia makan sendiri nasinya. Tiga kali tambah lagi tu. Hehehe, katanya sedap.Saya terpaksa memujuknya berhenti makan, dan sambung makan di rumah. Kebetulan saya dan kakak membawa balik lebihan nasi dan lauk yang tidak habis kami makan.Setiap kali kenduri, sudah jadi kebiasaan kami diberikan plastik mengikut jenis lauk untuk membawa lebihannya balik.

Putri dengan mamanya
Petang tadi kami buat rancangan mengejut untuk ke kolam renang di Kompleks sukan Samarahan. Ini disebabkan ketiadaan elektrik . Kebetulan Luqman pun baru balik makan tengah hari. Siapalah yang paling seronok? Tentulah Putri dan pak su nya , Luqman.

Putri dengan abahnya

Putri dengan Cu Man nya

Saya selalu menceritakan hal Luqman dalam blog saya. Inilah dia. Memula dia tak mahu diambil gambar. Malam kelmarin ketika ayahnya kahwin baru, dia pula pergi ke rumah orang kenduri membantu apa yang patut. Sejak dia balik dari lawatan kelasnya ke Kampung Budaya dan membeli sumpit, kerjanya asyik menyumpit sahaja. Malam dia menyumpit cicak dan siang dia menyumpit burung. Pagi tadi dia memancing sehingga saya bising bila melihat mukanya dah hitam legam semula. Sejak peristiwa dia dibelasah, dia tidak lagi bermain jauh. Tengah hari tadi mak saya hairan dengan kehilangan seekor ikan puyunya yang besar. Saya membuat kesimpulan mungkin Luqman jual ikan tersebut. Namun tekaan saya silap bila dia balik dan bertanyakan neneknya pasal ikan tersebut. Bila kami tanya dia kata tak ambil. Bila saya duduk di ruang tamu saya ternampak jaring warna hijau yang digunakannya menutup balang ikan tersebut di bawah meja. Rupa-rupanya ikan itu melompat keluar dan ia terbelit dengan jaring dan gelang getah. Saya suruh Luqman membuang ikan yang dah mati tersebut. Luqman terus merendam di dalam air dan ajaibnya ikan itu hidup semula. Saya gelihati, bagaimanalah anak-anak saudara saya yang lain tak nampak ikan itu di bawah meja semasa makan tengah hari. Mak saya kata : kenapalah ikan ni tak fikir tak ada jalan untuknya laripun. Saya gelak guling-guling.....dah namanya haiwan manalah ada akal untuk berfikirpun.

Comments (1)

oohhh...tu lah luqman ye!! puteri pun comel juga!
terer gak ikan puyu tu kan! boleh bertahan x de air!!!