Jiwa Terapung

Posted by Leeza | Posted in

"Kak Za, akak bawa balik rumah semua kerja ini ?" Ustaz Sabri mengajukan soalan apabila dia melihat saya sibuk dengan fail-fail NILAM , kalkulator dan buku NILAM .
" Tak lah....buat apa nak bawa balik ?" Saya jawab sepatah.
" Ingatkan akak bawa balik sebab banyak yang kena siapkan ini," sambungnya.
Saya gelak. " Tak banyaklah. Inipun akak dah siap dua kelas. Data final yang nak dihantar ke BTPN dah siap submit. Cuma nak isi borang semua murid je."
" Tak tensen ke kak?" lagi dia bertanya.
"Ha..ha..ha. Buat apa nak tensen...tak mahulah sakit jiwa awal sangat." Saya ketawa.

" Za, camner dengan program ceramah hari ni ? Buat tak ?" tanya seorang lagi rakan senior saya.
Alamak, lupa saya pasal ceramah ini. Hehehe...
" Kita buat pada 12 November nanti serentak dengan Penutupan Membaca Bersama . Tadi Boss dah bagitahu suruh saya handle. Senang je tu. Kita masukkan slot ceramah sebelum program bacaan bersama." Saya buat keputusan. Semua senyum kelegaan.

Hati saya gundah gulana. Saya tak tahu bagaimana nak buat keputusan. Jika tugasan rasmi, cepat sahaja saya berfikir dan menyelesaikannya. Namun ini ? Bila jiwa terapung , selera makan saya menggebu. Beberapa hari saya teringin nak makan spaghetti. Saya terus membuatnya. Tengok gambar kek, teringin nak makan kek pula.

Saya masih suka membaca. Terkadang saya berhenti buat kerja, saya membaca novel. Tak bestpun saya tetap teruskan juga. Hari ini 4 buah novel yang saya tempah sudah sampai. Menggeleng rakan-rakan saya. " Camner u nak baca Za ?" Madam bertanya. " Itu stok cuti." Selamba saya jawab. Namun jauh di sudut hati, jiwa saya resah gelisah. "Bila lah aku nak baca ni...muak rasanya ."

Akhirnya bila jiwa terapung, saya terus berpaut pada satu realiti. Dan bila sepi melanda, saya terus kosongkan semua minda seketika. Saya terus melayan tidur saya...mengembara dalam mimpi yang entah apa-apa.

Buah nangkak, buah nanas.
ditanyak, lalu manas.
Beli nanas ,nanas mahal.
Mun manas kena jual.

Jadi , mun baca tuk kitak manas....sorryyyy. jika terapung tentulah bengong.

Comments (3)

relax sekejap le kak!! gi jalan2 ke..?? gi laut ke.?? damainya tengok laut kan..???

Salam k.Liza...jiwa terapung ke?...Saya doa jiwa akak akan kembali ke tempat asal selepas bangun tidur tu ya...hehe.

akak, mcmn rupa jiwa terapung ni.. ida x leh bayangkan kak. nape ngan akak, akak bad mood ke?
may be akak kena pergi holiday kot? apa2 pun ida doakan akak sentiasa happy dan ceria.. dan dipermudahkan segala urusan...