My Library Club

Posted by Leeza | Posted in


Tahun ini saya ditugaskan menjaga perpustakaan. Tak habis-habis dengan buku. Sejak kecil hingga ke usia yang dah banyak ini , dikelilingi buku. Bagaimana agaknya perasaan NB tengok buku-buku beribu-ribu dan semua adalah hasil karyanya? Tentu dia teruja sangat ,bagai dunia ini dia yang punya. Di Perpustakaan yang serba daif ini, saiz yang kecil dan dinding yang kusam,kemudian peralatan dan perabot yang tidak dikehendaki oleh mereka .....saya rasa bersyukur sangat-sangat.


Saya tubuhkan Kelab Perpustakaan ini sejak tahun lepas. Ahli-ahlinya adalah murid-murid yang saya pilih sendiri. Tujuannya menguruskan perpustakaan semasa program pinjaman setiap hari dan memproses buku-buku baru serta membaiki buku-buku yang rosak. Mula-mula saya ambil alih perpustakaan ini, berkotak buku baru belum diproses. Berhabuk buku-buku di dalam perpustakaan . Belum lagi sistemnya menyedihkan, lintang-pukang. Alasan yang saya dengar ialah mereka tak tahu menguruskan perpustakaan. Sungguh saya tak percaya kerana pengurusan pusat sumber diajar di maktab . Semua bakal guru harus tahu menguruskan pusat sumber. Setelah saya jadi 'Boss' Perpustakaan, saya sudah mohon tugas ini saya sandang selagi saya masih ada di sini. Kenapa? Sebab saya dah buat perubahan dengan sistem yang kemas kini. Saya tak mahu bila dah okay, tugas ini diberikan kepada orang lain. Setahun dua kemudian diserahkan balik kepada saya ,bukankah akan menyusahkan saya lagi ? Baik saya jaga dan sistemnya berjalan lancar dan semakin bertambah baik. Nampak ego saya kan? Sebenarnya sudah terjadi dahulu dan cukup menyusahkan bila ia tidak dijalankan dengan sepenuhnya. Buku-bukupun banyak yang hilang entah ke mana. Jadi, saya dah tambahkan bahan-bahan yang kurang dan nampaknya tiada yang berani hendak menghilangkannya....Apa yang saya dengar , mereka berkata gerun , takut kena marah .

Sejak Kelab ini ditubuhkan, kerja-kerja saya menjadi mudah. Saya melatih mereka memproses buku-buku baru. Apa yang perlu dilakukan ialah menyediakan poket buku . Ia mesti ada poket, kad dan slip pinjaman di belakang buku-buku tersebut. Saya cuma perlu menguruskan pengkelasan dan merekodkan dalam buku log. Murid-murid tahun 4,5 dan 6 yang menjadi ahli agak mudah dilatih. Minggu ini mereka memproses buku. Minggu depan kami akan membaiki buku-buku yang rosak.

Aktiviti melekat poket buku. Mereka dipesan membawa gunting dan alatulis. Masa sejam terasa tidak membosankan.

Ini pula bahagian mengecop buku-buku tersebut. Saya berikan tugas ini kepada Erfan Marwan. Dia dah rajin datang ke sekolah sejak saya libatkannya dengan tugas pengawas perpustakaan.

Haa...inilah slip pinjaman, kad buku dan poket buku tersebut. Semuanya adalah dibuat sendiri. Dengan idea saya sendiri. Saya hasilkan acuan dan menggunakan kertas kuning, kad manila dan slip dan borang kecil saya buat dengan komputer dan cetak banyak-banyak. Saiz poket buku ini sama dengan saiz kad pinjaman murid yang saya buatkan daripada kad manila. Setahun saya bekerja keras menghasilkan semua ini dan alhamdulilah semua buku di perpustakaan telah siap diproses dan diselaraskan. Sebenarnya poket buku ini boleh ditempah dan dibeli. Namun kerana sekolah tidak cukup peruntukan maka saya buat sendiri. Wang peruntukan yang ada saya gunakan untuk membeli dan memesan buku-buku perpustakaan. Saya lebihkan stok buku Bahasa Melayu sebab buku Bahasa Inggeris masih bagus dan banyak . Kenapa? Murid-murid lebih suka membaca buku berbahasa melayu.

Perpustakaan saya tidak dapat dijadikan kawasan terkawal sepenuhnya kerana ia digunakan untuk Kelas KAFA juga. Walau bagaimanapun, saya sentiasa pastikan mereka tidak menganggu perpustakaan . Namun apa nak buat, namanya budak, takkan dia nak tengok saja buku-buku yang ada di perpustakaan. Pasti mereka sentuh, belek dan baca. Biarlah selagi mereka tidak 'mencuri'. Jika ada yang hilang biasanya saya tahu dan syukur sebab mereka tidak semudahnya membuat sesuatu yang tidak elok di situ. Hahahaha...kan saya cikgu garang.

Comments (1)

Salam Cikgu…

Salam ziarah…selalunya singgah saja, ari ni rasa nak tinggalkan jejak ^__^

Seronoknya dpt tinggalkan usaha pada perpustakaan sekolah,
Dulu masa kecik2…tak merasa jadi perpustakawan…

Usaha cikgu mmg best…buat kad sendiri sebenarnya lagi mengajar
Anak murid lebih kreatif dan progressif..kan… ^__^

Teruskan usaha ya, Cikgu…

^__^