Jengkel

Posted by Leeza | Posted in

Lama sudah saya tak 'update' kan blog. Saya tahu saya harus membiasakan diri untuk tidak bersedih dengan satu bahagian yang hilang dalam blog saya iaitu slot review novel. Diam tak diam saya telah habiskan beberapa buah novel antaranya Jaja dan Din, Teta Balik Turki, Hehehe kelakarnya, Bagaimana menjadi wanita yang bahagia , dan Pedagogi Pendidikan. Sekarang saya tengah membaca novel Ranting Cinta Si Plato.

Ada beberapa perkara yang menjengkelkan hati saya beberapa hari ini. Namun tidaklah berkaitan dengan dunia novel pun. Barangkali ada yang ingat dengan tiadanya slot ini saya keputusan idea berblogging. Novel bukankah buah hati saya....kenapa saya tak boleh berbicara mengenai novel yang saya baca? Ada ISA juga agaknya dalam dunia novel ini.

1. Beberapa hari yang lalu, saya menghadiri sebuah majlis perkahwinan di sebelah kampung saya. Saya membawa Luqman menemani saya , takkan saya nak berjalan seorang diri pula. Baik saya bawa dia bersama. Kami makanlah dengan adab kita makan, tidak gopoh dan tidak gelojoh. Sayangnya belum habis nasi di pinggan saya , mereka sudah sibuk menyimpan bekas makanan yang ada di hadapan saya. Saya hampir tercekik dan lantas cepat-cepat mencari air. Anak saudara saya mengadu : tak sempat kunyah ,telan je lah Su. Mengapalah sampai begitu sekali melayan tetamu yang makan? Inilah majlis yang pertama kali saya rasa tak bersopan dalam melayani tetamu makan.

2. Baru-baru ini broadband saya menjadi beruk, bermasalah. Rasanya 2 hari saya tak boleh nak guna internet. Saya telefonlah pihak pengurusan pelanggan untuk berhubung terus dengan pegawai yang bertugas. Sayangnya mereka passing satu ke satu. Kemudian passing lagi ke satu bahagian. Saya perasan seperti 4-5 orang dan masing-masing bermain pass to each other. Bila saya suarakan rasa 'marah' , belum sempat saya bercakap mereka dah biadap. Kemudian mereka putuskan talian. Wahhhh...sungguh MESRA, sungguh CEKAP, dan sungguh EFEKTIF. Itulah CELCOM yang bangang. Sombong sangat ye ....tak apa, saya tengah survey perkhidmatan broadband yang lain. Kalau mereka okay, dan ada line saya tak teragak untuk memberhentikan penggunaan perkhidmatan CELCOM. Saya tak suka dilayan macam haprak.

3. Kemudian perkhidmatan ASTRO juga bermasalah. Luqman dah mengadu Astro takde tayangan. Saya pun hairan memandangkan saya tidak pernah cuai membayar bilnya. Saya buatlah panggilan ke ASTRO dan nasib baik yang ini perkhidmatannya mesra pelanggan. Mereka juga cepat menguruskan kes saya . Jadi ini tak menjengkelkan saya sangat.

Walau sesibuk manapun saya dengan kerja-kerja sekolah , saya tetap luangkan masa untuk diri sendiri dan keluarga. Syukur alhamdulilah sebab Luqman tak banyak kerenah sejak akhir-akhir ini. Tiap kali pergi sekolah dia tak merungut atau meliat. Dia sudah ke peringkat menjadi remaja. Namun masih manja juga. Saya dha janji dengannya kalau tak pernah ponteng, kehadiran sekolah 100%, saya bawa dia pergi bercuti hujung tahun nanti.

Comments (2)

saya pun pernah alami mcm yg kak leez alami. tgh sedap2 mkn, org kendarat kemas mknan dpn mata! sungguh kurang sopan!! mcm menghalau aje. nasib le we all ni jenis x kesah!! klu kena ngan salah org, mau kena herdik!!

psst...tak best le bila akak tak buat review novel. so sy tak de sumber utk mengetahui 'bintang' satu2 novel tu!! klu ada review, sy tau samaada berbaloi ke tak sy membelinya!!! kak leez, sy baru je habis baca street vandetta by anita aruszi. really hilarious but so touching!!

kak, nanti kita jumpa ya..best tak RCSP tu ?