Bulan Biru Di Tahun Baru

Posted by Leeza | Posted in

According to popular definition, a blue moon is the second full moon in a month.
But don't expect it to be blue- the name has nothing to do with the colour of our closest celestial neighbour.

Ini carian GOOGLE yang saya muatkan tentang fenomena Bulan Biru semalam. Sayangnya tempat saya hujan lebat sehingga kami tidak dapat menyaksikan fenomena ini. Bagi saya BULAN BIRU adalah sesuatu yang sangat istimewa dalam hidup saya. Ia muncul seakan peluang kedua untuk kita. Once in a blue moon....satu kejadian yang tidak dijangkakan berlaku. Apa-apapun saya suka topik astronomi ini. Namun saya pelajar sastera.

Semalam pasti ramai yang meraikan tahun baru dengan cara yang tersendiri. Ada yang menyaksikan pertunjukan bunga api di Putrajaya. Semalam saya tidur awal kerana hujan yang dingin dan keletihan. Setelah lima hari rumah saya tinggalkan, saya menguruskan beberapa perkara yang berkaitan keluarga dan kerjaya.

Hahaha...saya nak kongsi mimpi saya semalam. Mimpi bulan biru yang menjadi rembulan berdarah. Ada perkara yang bermain di minda saya, kerisauan saya tentang anak-anak saudara saya yang hanya boleh ditegur dengan sindiran dan teguran secara 'slow talk'. Seorang daripada mereka menyebabkan rumah saya runtuh sehingga saya ketiadaan tempat tinggal. Kemudian saya bermimpi saya sudah berkahwin dan tengah mengandung. Saya dilayan buruk oleh suami saya. Saya tak sempat mengintai bagaimana rupa 'suami' saya itu....hehehe. Kemudian terjadi perpisahan....dan terbangun saya dengan beristighfar panjang. Saya terus bangun dan buat solat....saya memohon perlindunganNya. Mimpi hanya mainan tidur dan saya tidak mahu mimpi ini menganggu ketenangan saya. Segalanya saya berserah pada ALLAH yang maha pengasih.

Hari ini saya tidak sepenuh masa di depan laptop kerana bosan dengan 'berukband' yang perlahan. Saya luangkan masa memasak sarapan , makanan tengahari dan petang untuk keluarga saya. Kemudian bila terasa bosan, saya memanjat pokok rambutan dan memetik saki-baki rambutan yang ada. Kerana bosan juga, mak membuat jem durian . Kami sudah bosan makan durian. Tempoyak hanya menjadi makanan Zizi dan Luqman sahaja. Kemudian melayari facebook dengan kawan-kawan sekolej , saya gelihati bila masing-masing mengulang semula ingatan tentang kisah-kisah di kolej. Bahan perbualan ialah tentang guru-guru kami. Zaman belajar di kolej adalah kenangan yang manis dan mencabar. Di sanalah, gaya belajar seperti di luar negeri. Buku-buku ditinggalkan di kelas. Susunan meja sesuka hati nak atur dan hiaskan. Saya budak kampung yang naif selalu sahaja menjadi bahan usikan teman-teman. Bayangkan duduk di hadapan sebagai pelajar yang 'pekak' , selalu dilontar dengan cebisan kertas dan pemadam sehingga saya kena marah disebabkan bawah meja saya kotor. Setiap hujung minggu saya keluar kolej dan berjalan kaki ke OPENG untuk berjumpa dengan rakan-rakan lama saya sehinggalah suatu hari saya terpaksa pecut seribu kerana dikejar oleh anak anjing. Sejak itu saya serik....

Dalam kehidupan pasti ada bulan biru , maka setiap kejadian pasti ada hikmahnya. Kita belajar dari pengalaman lalu dan membina kekuatan untuk menempuh dugaan masa depan. Jika kita pernah buat kesilapan janganlah diulangi lagi dan bertaubatlah. Semoga esok menjanjikan sesuatu yang lebih baik untuk kita. dan kita harus berubah menjadi seseorang yang lebih baik di sisi Nya.

Comments (3)

salam kak leez...semoga tahun 2010 akan lebih ceria lagi!!!

sempat tengok bulan biru semalam dan kata Ojan, sesekali baring sambil tengok bulan bintang seronok juga andak ya!

wah.. dasyatnyer mimpi akak. sayanglah ida x perasan plak pasal bulan biru ni.. hehe.
akak.. .selamat tahun baru. moga 2010 akan lebih bermakna buat akak. moga cepat bertemu jodoh ye kak.. hehe..