Berhati-hati dengan RIDSECT

Posted by Leeza | Posted in


Sejak CHIKUGUNYA dan DENGGI bermaharajalela, Ridsect selalu menjadi benda keperluan di rumah saya. Saya lebih suka guna Ridsect daripada Sheltox sebab ia kurang berkesan. Tapi entah kerajaan nyamuk terutama nyamuk Aedes yang dianggap nyamuk ELITE , agaknya sudah membuat alat khas kalis spray aerosol ini, maka susah nak jumpa bangkai-bangkai nyamuk bergelimpangan selepas dispray. Saya tetap jadikan ia simpanan tetap di rumah saya sebab selain nyamuk, semut , lipan , penyengat ( sejak arwah kakak saya mati disengat 'ramang', saya dah lancarkan perang kepada mereka ini) hatta lipan rajin sangat nak ajak saya ber'dating'. Hahaha...baru semalam si lipan menjenguk bilik tidur saya....terer ia memanjat rumah saya yang bertingkat ini.

Semalam saya terkejut apabila diberitahu tentang seorang sahabat yang saya anggap 'abang' pasal nama ayahnya sama dengan nama ayah saya....agaknya saya ketinggalan berita. Dua minggu lepas semasa 'black out' , dia hendak membuang tin ridsect ini ke dalam tong sampah. Dia membawa lilin sebelah tangan, dan tin ridsect lagi sebelah tangan. Di tengah jalan, dia dihalang oleh anaknya meminta tolong dia membuka gula-gula. Jadi dia kepitlah ridsect di celah ketiak dan lilin di tangan kiri. Entah bagaimana, tiba-tiba tin tersebut meletup dan api menjurus ke arah mukanya. Dia sempat mengelakkan anaknya daripada terkena api tersebut. Jadi, terbakarlah muka, tangan, bahu dan ketiaknya. Dua minggu dirawat di hospital. Kesian dia. Sudahlah sebelum kejadian tersebut dia terlibat dengan kemalangan jalan raya semasa berebut menghadiri peperiksaan OUM nya. Semoga abang J semakin sembuh.....

Saya teringat mak saya. Saya teringat yang dia rajin mengumpul tin-tin ridsect ini. Kononnya nak jual kepada pemborong besi buruk. Harganya rm0.20 untuk sekilo. Mak saya dalam usia emasnya , masih suka mencari duit biarpun ia tidak seberapa. Balik sahaja saya ceritakan kepada Luqman dan mak saya tentang RIDSECT ini. Saya pula terus membuang Ridsect di tempat pembuangan sampah Asajaya. Jauh saya buang sampah...hehehe. Takkan saya nak buang ke dalam sungai pula....kan saya mengajar anak-anak murid saya : CINTAI SUNGAI KITA. Sebab di kampung saya tiada tempat pembuangan sampah....semua buang sampah ke dalam sungai.

Jadi berhati-hatilah dengan benda-benda yang boleh terbakar seperti RIDSECT ini. Bukan sahaja ia boleh meletup tetapi juga bahaya untuk anak-anak kecil. Elakkan trajedi dengan berhati-hati.

Comments (1)

ishhh...bahaya gak ni!!!!