Kasih Ibu Demi Anak-anak.

Posted by Leeza | Posted in

Saya baru terima emel dari sahabat pena saya, HEIKE BACKER yang tinggal di German. Dia yang sering mengingati persahabatan kami. Katanya kami dah berkawan sudah 22 tahun....wah lamanya. Kali ini emelnya menceritakan tentang winter di tempatnya. Dia dah muak tengok snow, snow, snow. Kalau saya, hmmmm wahhhh tentu seronok nak tengok .Boleh letak tin cola luar rumah, boleh buat aiskrim, keh3. Tak relevan langsung, kata kawan saya.

Diam tak diam, sudah 6 tahun usia anak lelakinya, Jan Lucas Backer. Sekarang Jan sudah masuk sekolah rendah. Heike amat risaukan anaknya ini. Adakah Jan dapat menghadapi tekanan persekolahannya. Dia bersekolah dari jam 7 pagi sehingga 5 petang. Tempat saya cuma 7.30 sehingga 12.50 tengahari. Kalau adapun kelas Fardhu Ain (KAFA) sampai jam 5 petang, dua kall seminggu. Kalau dulu ada "Baucer Tusiyen", barulah ada kelas sampai 5 petang untuk murid-murid tahun 4, 5 dan 6.

Bukan itu sahaja yang merisaukan hati ibu ini. Jan terpaksa belajar bahasa German, English dan Arabic. ( wahhhh bahasa Arab pun ada juga ) Kemudian Science, Maths , Kelas dancing, drama , hingga ke Muzik kelas flute instrumental. Lepas tu ada kelas Chess lagi, kelas social studies dan sports. Agaknya zaman dia dulu dia takde belajar banyak-banyak macam si Jan. Manalah sama sebab masa kecilnya dia belajar di Amerika Syarikat mengikut ayahnya yang bekerja diplomat di situ. Di German, anak-anak seusia 6 tahun disogok dengan bayak ilmu merangkumi kesemua aspek.

Bagaimana di Malaysia? Baru minggu lepas guru pelatih memberitahu saya ada perubahan sukatan pelajaran dalam Kajian Tempatan Tahun 6. Wah....langsung ketinggalan sebab saya dapatkan sumber dalam internet. Terkadang internet ini tak boleh pakai. Tapi perubahan ini masih tidak seiring dengan buku teks. Buku teks masih versi lama. Sukatan pelajaran selalu berubah. Kononnya seiring dengan kemajuan semasa. Baru 5 tahun program KIA2M dijalankan untuk membasmi buta huruf di kalangan pelajar tahun 1 dan mengurangkan kelas pemulihan .Sekarang program ini ditukar kepada LINUS. Ia melibatkan Bahasa Inggeris. Ini program untuk tahun 1 ,umur 7 tahun.Bermakna kita ketinggalan dengan negara luar. Si Jan masuk sekolah sejak umurnya 3 tahun. Undang-undang di German, ibu melahirkan anak, dapat cuti tanpa gaji 2 tahun untuk menjaga anak di rumah. Lepas 2 tahun ,si ibu dapat bekerja semula di tempat kerja lamanya.

Baru-baru ini, budak yang dapat 5A dapat tawaran ke Kolej DPAH Abdillah .( sekolah lama saya - dapat result bagus dihantar ke sekolah seperti ini). Memula , ibubapanya menghantar si anak ke sekolah menengah di kampung. Saya yang terlebih kepoh, berbincang dengan si ayah tentang peluang ini. Si Ayah kata, dia dah bayar semua yuran anaknya di sekolah tersebut. Saya beritahu sayang kalau tak ambil peluang ini sebab di sana daya saing lebih baik dari di kampung. Pasal wang, kena korbanlah. Lagipun boleh bincang dengan cikgu sekolah di kampung untuk ambil balik mana yuran yang dapat diambil . Alhamdulilah, saya diberitahu bahawa anak ini telah bersekolah di Kolej.

Seorang lagi budak yang lelaki yang cemerlang dalam sukan, dapat 4A1B mendapat tawaran ke Sekolah Sukan. Seminggu sahaja duduk di situ, dan dia keluar dari sekolah tersebut. Dia lebih suka bersekolah di kampung. Ikut sejarah keluarga, maknya dulupun begitu, pandai namun tak tahan bersekolah di Kolej. Kakaknya juga dapat 5A pun sama. Budaya belajar dan bersaing tidak ada dalam murid sebegini. Tambahan ibubapa jenis yang tidak peduli dengan anak-anak. Anak yang umur 7 tahun boleh bermain rumah jiran sampai pukul 11 malam. Disuruh balik ,budak ini menjawab, maknya tak pedulipun. Budak yang dapat 4a1B itu, puas saya memujuknya semasa di tahun 6 kerana saya kenal maknya junior saya dan saya tahu kemampuan dia.Apa nak buat bila habis sekolah rendah, tugas saya setakat itu sahaja.Kami guru-guru SKJ, mendengar khabar ini mengeluh....ramai murid dapat peluang tetapi mereka tak mahu ambil peluang ini.

Saya lihat rata-rata ,ibubapa di kampung tak peduli dengan pelajaran anak-anak. Kalau peduli takkan timbul kes murid-murid tak siapkan kerja rumah. Bukan kerja rumah sebenarnya, latihan yang patut dibuat di sekolah, tak siap dan perlu disambung di rumah. Ada satu kelas yang brutal , satu kelas bermasalah. Bukan hanya hyper tetapi malas. Ini kena guna cara 'Rotan speak louder'. Betullah, dan ia berkesan sekali. Barulah saya jumpa 32 buku latihan dihantar untuk disemak. Ada yang takut sehingga sanggup 'menyorok' di tandas sehingga masa saya habis. Namun reporter kan banyak....kena amaran. Bila saya jumpa ibubapa budak-budak ini, selalu saya marahkan mereka balik sebab tak peduli hal anak-anak. Contoh senang untuk mengesan kecuaian ibubapa begini ialah pengurusan pakaian murid-murid tersebut dan alatulis. Mungkin mereka ingat cikgu uruskan semuanya. Sikap begini perlu diubah. Jika nak anak-anak berjaya , jangan sekali abaikan mereka. Biasanya anak-anak yang gembira di rumah , mendapat perhatian ibu bapa selalu cemerlang di sekolah. Tak perlulah punya ibubapa yang bijak pandai , tetapi cukup sekadar memenuhi keperluan harian anak-anak. Bimbinglah mereka menguruskan diri mereka. Yang penting semasa belajar malam , temani anak-anak membuat kerja rumah.

Comments (0)