Assalamualaikum Cikgu

Posted by Leeza | Posted in

Pengalaman 20 tahun mengajar namun bagi subjek Pendidikan Jasmani dan Kesihatan hanya 1 tahun sahaja. Itupun tidak berturut-turut. Dua tahun lepas saya mengajar PJK tahun 1. Tahun ini saya diberikan kelas PJK tahun 3. PJK ini adalah subjek yang tidak disukai oleh guru-guru perempuan. Pagi tadi kelas saya bermula. Saya menggunakan pakaian sukan . Tentulah fenomena ini menimbulkan gelak tawa di kalangan staf sekolah saya. Mana taknya hari Jumaat guru lelaki berbaju melayu lengkap dengan songkok dan sampin, guru perempuan bertudung dan berbaju kurung. Saya pula gunakan pakaian sukan. Hendak bersalin pakaian tak sempat kerana kelas saya penuh sehingga balik untuk hari Jumaat.

Agaknya ibubapa mereka tidak yakin bila saya yang mengajar PJK, ada sebahagian murid tidak menggunakan pakaian sukan seperti yang dipesan kelmarin. Namun bila sebaik loceng kelas bermula berbunyi, saya telah mengarahkan murid-murid bersedia dengan pakaian sukan mereka. Wah...saya suka sangat melihat wajah-wajah mereka yang ceria. Disiplin kelas ini begitu baik, beratur dan keluar kelas dalam barisan. Saya cuma jumpa sebiji bola , bola sepak. Cukuplah walau dalam hati saya menyumpah juga sebab bola-bola yang lain tidak dipam. Bila tiba di dewan, pintu pula tertutup rapat dan terkunci dari dalam. Aduhhh....wajah murid-murid sudah muram. Sementara menunggu Pak Cik D berusaha membuka pintu dewan, saya gunakan kawasan tempat letak kereta yang kecil untuk membahagikan mereka kepada 5 kumpulan dan membuat aktiviti senaman memanaskan badan.

Apa langkah-langkah bersenam saya nak buat ya ? Saya tak tahu sebab tidak pernah belajar bagaimana menjadi guru PJK. Saya mulakan dari kepala, kemudian bahu, kemudian tangan, kemudian pinggang dan akhirnya kaki. Bila dewan dibuka, saya sambung aktiviti dalam dewan. Saya tidak gunakan padang sebab selepas hujan padang basah dan berair. Licin dan kotor.
Kemudian pengajaran dan pembelajaran saya semakin lancar. Cuma bila saya arahkan "lari bebas" , mereka lari dalam bentuk bulatan. Hahahaha....tak apalah. Mereka baru mengenali saya dan cara saya. Bola yang sebiji saya boleh gunakan pelbagai kemahiran seperti menyambut, melantun, menggelek dan mengelecek bola. Penglibatan mereka saya penuhkan semuanya.

Apa yang pasti, saya pergunakan masa sejam ini sepenuhnya. Saya bergerak seaktifnya dan menunjuk cara terlebih dahulu sebelum mereka melakukan kesemua aktiviti tersebut. Saya gembira sebab inilah peluang saya bermain bersama mereka. Inilah masanya saya bersenam dan bersukan . Sekurang-kurangnya saya dapat mengurangkan berat badan yang bertambah kerana cuti sebulan.

Pada akhir kelas ini, saya melihat wajah-wajah mereka yang ceria dan senyuman biarpun basah dengan peluh di muka dan badan. Bila saya keluar dewan, saya diberi tepukan dan 'thump up sign' daripada guru-guru lelaki yang rupa-rupanya lepak di luar dewan. Tidak saya perasan kehadiran mereka dan fahamlah saya mereka ini mengintai saya mengajar PJK rupanya. Keh3...masih senakal budak-budak mereka ini. Saya pula tidak peduli apa-apa di luar dewan sebab seronok mengajar dan bermain dengan budak-budak.

Comments (3)

ha.ha.cikgu liza ajar PJK ambik kau, lain kali buat tarian poco2 aje za..he.he

kak liza,
masa sekolah rendah dulu saya paling tak suka bila time kelas pendidikan jasmani, dulu panggil PE kan.. sbb kena lari.. saya ni semput.. pokoknya memang malas lah.. pulak tu, cikgu bukan ajar apa sgt pun.. saya rasa yg best masa cikgu pelatih dtg.. mcm2 xtvt cikgu2 ni buat...

tp masa saya di MRSM, cikgu yg ajor bukan calang2 cikgu, yer lah cikgu yg ade master yg balik dr oversea :D.. di sana kita di ajar PE adalah sukan.. so PE bermula dr teori dlm kelas hinggalah praktikal di court @ padang... so at the end.. baru lah dpt rasakan PE = FUN...

so kak.. all the best & have FUN dgn anak2 murid..

Salam...hahaha kak NB....iyelah.
Kak Yong : masa di maktab masa PJ ,akak digelar sotong sebab cekak pinggang tercungap-cungap lepas lari....uwaaa kena denda ketuk ketampi 10 kali.Akak tak leh lupa time buat gimnastik....takut tak leh buat kepala kebawah kaki ke atas....patah leher rasanya.