Jom Breakfast : Samosa Labu

Posted by Leeza | Posted in


Hari ini saya malas nak pergi IBOI PELANDOK....sempat sms madam suruh cover. So, saya rajin ke dapur hari ini. Saya buat samosa labu... tiru dari samosa keladi yang saya beli dari kedai hari tu. Mentang2 lah labu banyak....Ini samosa manis. Mak dah suka sangat. So saya buatkannya. Bahan intinya ialah labu dan gula apong. Labu direbus sampai empuk. Kemudian lenyek dan gaul dengan gula apong. Lepas tu ambil kulit popia dan potong panjang. Letak inti dan lipat segitiga. Dah siap boleh goreng. Boleh buat samosa banyak dan simpan dalam peti ais....goreng bila nak makan. Easy ma.....

Ini pula bihun goreng masakan saya. Saya rasa ini bihun goreng pertama yang saya masak selama 41 tahun ini. Selama ini saya lebih suka buat mi goreng, spaghetti bolognaise , mi jawa,kuie tiaw goreng dan nasi goreng. Saya ingat sebungkus bihun sikit sahaja, so saya buatlah 2 bungkus. Bahan2nya yang saya letak ialah sayur sawi,crab meat, fish ball , bawang merah, bawang putih, cili kering, sos cili dan kicap. Oleh kerana banyak, maka saya keluarkan kuali kenduri mak saya..hehehe mahu menjeling mak tu. Alhamdulilah, bihun saya tidak lembik dan sedap..... sapa puji? Tu anak2 bujang saya, luqman. azizi, ridhwan dan hairul serta kawan2nya. Sempat pesan, nanti buat lagi Su....fuh macamlah saya ni duduk rumah memasak je kerjanya.

Oleh kerana aktiviti awal pagi dah siap, saya layan movie ini : Syurga Cinta. Saya beli DVD ini semalam bila tak jadi tengok wayang. Sama juga kan.....Ceritanya best,namun saat penyesalan Ilham saya menangis tersedu sebab begitulah yang saya rasa ketika balik dari airport that day....

Comments (0)