Bernard , HINI dan kuih

Posted by Leeza | Posted in


Sudah 2 minggu saya seperti orang tak betul kerana urusan PEKA amali Sains Tahun 6. Akhirnya semalam saya sudah siapkan ke semuanya dengan kemas dan detail. Ini meja kerja saya.....hehehe nampak berselerakkan. Kotak atas meja itu penuh dengan data dan fail2 PEKA yang saya siapkan...berat . Nasib baik bekas anak murid saya yang lalu tolong saya bawa kotak ini dari kereta ke meja saya. Temujanji saya dengan BERNARD ialah esok tetapi dia asyik call sejak pagi tanya tentang PEKA. So, saya suruh dia datang hari ini.....sementara tunggu dia datang, saya sibuk nak sediakan air minuman dan kuih muih...nasib bini Boss sporting, pinjamkan saya peralatan seperti jag,cawan ,pinggan dan sanggup pula gorengkan mi untuk tetamu saya ini. Sekolah memang tak ada peruntukan ini....peralatan cawan yang ada pula digunakan oleh kumpulan trainee untuk pensyarah mereka. Apa citernya???? Yessssss and yahooo sebab BERNARD puas hati sangat dengan semua yang lengkap....termasuk evidence hasil kerja amali murid2.Cuma coordination score dia tambah beberapa markah sebab saya letak markah rendah sangat...hehehe nampak saya ni memang kejam dan kedekut dengan anak2 murid saya. Saya malahan siap tanya dia : saya rasa markah yang saya bagi tinggi sangat, awak tak boleh kurang ke?hahahahha..kalaulah ibubapa tahu, mahu nangis guling2 sebab cikgu anaknya ini memang kejam sungguh. Apa yang lucu ialah si Bernard ni tak tahu pula yang markah highest ialah 46 bukannya 50....nasib dia check sekolah saya dulu.

Apa pulak ni? Begini rupanya acuan kuih jala . Sejak kak NB cerita tentang kuih jala, saya teringat keenakan kuih ini semasa lawatan saya ke Melaka 2 tahun lepas ketika bersama rombongan pensyarah dan guru besar. Saya mewakili GB yang tak dapat pergi ke sana pada masa itu.... rugi kalau menolak. Itupun saya suruh dia offer pada staf2 senior...dan bila mereka tak nak ,jadi saya pun pergilah dengan tambang belon free. Acuan ini dibelikan oleh ustazah Hayati dengan harga rm1.20. Saya bayar dia tak nak, katanya dia bagi je....thanks .Sapa menyibuk nak acuan yang sama??? Tuuuuu si Madam T. Ada masa ke dia nak buat....heheh tapi dia memang masak sendiri di rumah, takde pembantu rumah. Rasanya bila saya nak buat.....petang ni kot?

Eh....camner acuan kuih jala boleh jadi kuih begini pulak? Haaahahaha...dunia Asajaya sudah gempar dengan H1N1. Aiiiiyaaaa....memula student Sekolah menengah berhampiran kena sebab abangnya balik dari HONG KONG. Kemudian hari ni dapat tahu yang dua cikgu kami kena quarantin sebab anak2 mereka yang sekolah SMS kena penyakit ini. Student SMS ramai yang kena sebab jangkitan dari cikgu english import yang asal swinburne. Rupa2nya sekolah cemerlang sudah ada cikgu import untuk martabatkan bahasa inggeris. Jadi kerana seorang cikgu yang memesan pisang dari seorang staf tak ada, maka saya belilah....rugi tak beli.Only rm2.00. Pisang 2 kali ( pisang-pisang). Sampai kat rumah, mak saya dah cakap....bagus2, dia nak buat kuih lepat pisang.

Lenyekkan pisang sampai hancur.Gaul dengan tepung, santan dan letak garam, gula dan perisa pandan. Kena letak banyak santan dan buat cair supaya rasanya sedap dan berlemak. kemudian bungkus dalam daun pisang, lipat dan kukus. Tugas mengambil daun pisang siapa???? Itulah si Luqman, cepat dia bantu saya menyiat daun pisang tersebut.
Salam jauh.......

Comments (3)

mcm2 cerita dlm entri ni ya.. lawaklah kak za ni.. acuan roti jala penyudah lepat pisang yg dpt.. hehe...

salam za...
suka2 je acuan roti jala jadi lepat pisang...keh3
za...mimpi za n madam T datang umah june...hehehe

sebab kalau baca n3 za mesti ada nama madam T... itu pasallah madam T ikut sekali dtg ke umah june...

Salam Idasm....itulah Ida...akak nak buat roti jala...tapi lepat pisang yang jadi.bila lah nak buat,huhuhu.

Salam Junes...hehehe kata orang kalau mimpi datang ertinya memang tak datang punya.