Andartu Terlampau

Posted by Leeza | Posted in


Sejak filem ini diwar-warkan , membaca tajuknya saja saya sudah teruja. Lagipun dengan barisan pelakon seperti Erra Fazira dan Haliza Misbun sudah cukup memberi impak maksima untuk menggamit keinginan saya ke panggung wayang. Namun kesibukan masa itu tidak mengizinkan saya melangkah ke panggung .

Pada suatu hari yang damai, seorang rakan facebook iaitu Feeza Adam memberikan komentar tentang filem ini yang telah ditontoninya. Dia menyuarakan rasa terkilannya tentang keseksian melampau Haliza Misbun dalam filem ini.

Hari ini saya berpeluang menonton filem ini melalui DVD yang baru saya beli. Apa yang dapat saya katakan, jika dikategorikan filem ini sebagai komedi romantik ternyata ia gagal mengundang rasa lucu dalam diri saya. Ia langsung tidak melucukan malahan membuat saya semakin menyampah. Anak saudara saya Mohd Luqman, belum sampai 10 minit menonton sudah tertidur sehingga saya sukar membangunkannya untuk menyuruh dia tidur di bilik.

Apa yang saya paling menyampah ialah pakaian Haliza Misbun dalam filem ini. Dia menggunakan seluar pendek yang menampakkan betisnya yang konon cantik sangat, kemudian paras dada , menunjukkan bahunya dan kemudian lengan ....pendekata seksi habis. Baik tak payah pakai baju langsung.

Andartu terlampau adalah gambaran untuk wanita yang lanjut usia yang sukar mencari jodoh. Jika andartu selalu orang mencemuh bahawa andartu terlalu memilih lelaki. Malahan saya pernah mendengar lelaki mempersendakan andartu , ketawakan mereka dan sebagainya. Semua orang mempunyai pilihan dan berhak memilih demi untuk kebahagiaan sendiri. Daripada menghancurkan rumahtangga orang lain, baik terus membujang. Begitu juga daripada mengorbankan diri dengan memilih sembrono sahaja baiklah bersendirian, tiada masalah berbangkit kemudian hari.

Filem ini langsung tidak menampakkan ciri-ciri keislaman dalam kehidupan harian . Jika andartu sekalipun, siapapun kita baik yang muda atau yang tua, jika dilanda kerunsingan, kecewa ,amarah dan sarat dengan apa sahaja problema sekalipun, kepada ALLAH tempat kita mengadu. Jangan lupa itu, ALLAH tempat kita berserah dan berdoa. Apa salahnya, jika filem ini memasukkan unsur doa dalam menanggani masalah lambat ketemu jodoh? Barulah sejuk hati wanita-wanita yang senasib saya ini, malahan boleh jadi panduan untuk semua insan. Apa salahnya menekankan bagaimana masyarakat sekeliling menanggani masalah sebegini. Inilah kekurangan yang paling ketara sekali. Bukan budaya kita melarikan diri dari majlis perkahwinan kemudian lari ke dalam pelukan lelaki negro di sebuah restoran terbuka. Ternyata penghujung cerita , tidak boleh diterima akal langsung. Jika boleh biarlah filem tempatan kita mengajar tentang budaya Melayu dan keislaman dalam hidup kita. Gunakanlah media seperti filem sebegini untuk mendidik masyarakat sekarang ini yang rata-ratanya banyak terjerumus ke arah kerosakan sosial. Jangan hanya mengaut untung sahaja.... Saya kecewa sangat dengan Erra Fazira yang berlakon dalam filem ini sebagai Markonah....wataknya teruk. Haliza Misbun pula, jika lihat wataknya ternyata dia berjaya membawa watak ini dengan baik. Itulah, pakaiannya buat kita menyampah sehingga 'rasa' teruja menjadi 'rasa' meluat . Jadi filem ini menjadi tidak sedap ditonton. Ia mengecewakan sangat kerana penglibatan banyak pelakon glamor tak lagi menjadi satu tarikan.

Comments (2)

yer kak.. setuju dengan review akak ni.. patutnya buat lah something yg nampak keISLAMAN.. tak pun yg sesuai dgn budaya melayu...

Sedih dibuatnya ,sebab filem tak bermutu sedangkan pelakon2nya ramai yang hebat.Buat komedipun biarlah komedi yang bermesej dan tak lapuk dek zaman macam filem2 Allahyarham P.Ramlee.