Coretan Sabtu

Posted by Leeza | Posted in


Sabtu yang santai hari ini ,saya tidak ke mana-mana . Kelmarin sepulang dari sekolah saya singgah ke rumah sekejap untuk menyimpan beg-beg sekolah dan menunggu Luqman pulang dari sekolah. Kami berdua terus bergegas ke Asajaya untuk membeli barang-barang dapur dan stok makanan basah. Alhamdulilah , saya membeli udang merah (payak) rm6 sekilo, anak ikan bawal (kilat) rm5 sekilo, ikan kembong besar sekilo, ikan tongkol dua ekor , dan ayam. Saya membeli banyak makanan ini memikirkan bahawa hari Ahad ini saya membawa Luqman ke Kuching untuk membeli baju-baju rayanya dan Isnin pula saya bertugas seharian membawa beberapa orang murid Tahun 6 ke Program Motivasi anjuran Majlis Guru Besar di Dewan Suarah, Kota Samarahan.

Seharian pagi ini saya sibuk mengemas dapur termasuk membersihkan stok makanan saya agar petang Selasa nanti mudah saya memasak lauk-lauk untuk kenduri awal Ramadhan . Biasanya kami setiap rumah akan menghantar hidangan bertalam untuk dua orang ke surau. Tugas membawa 'rintang'/ moreh ini tentulah anak bujang saya ini, Luqman.

Jika berada di rumah, bukannya boleh duduk diam sahaja. Namanya perempuan , mesti banyak kerja rumah yang hendak dilakukan. Berlainan dengan Luqman sebab dia budak lelaki. Usia sudah 13 tahun tetapi masih kebudak-budakan. Seharian ini dia dan kawan-kawannya sibuk membuat layang-layang. Gambar di atas kawasan kerja dialah di koridor depan rumah. Layang-layang itu dia beli di Asajaya dengan harga rm1.20 sahaja . Tetapi layang-layang ini agak berat dan tidak sesuai dimainkan. Dia menggunakan plastik dan lidi penyapu membuat layang-layang tersebut. Jenuh melihat dia membuang plastik sampah saya, maka saya sembunyikan plastik tersebut. Plastik itu saya beli rm8 sepaket.

Sabtu inilah masa untuk makan sedap-sedap. Bagaimanapun sekarang makan udang dan ikan rebus sahaja sudah menyelerakan. Syaratnya mesti ada sambal. Hari ini saya membuat sambal goreng ikan taai salai. Ikan ini hanya didapati dari Lawas dan Limbang.

Pun begitu kegiatan berfacebook tak pernah dilupakan untuk menjenguk aktiviti kawan-kawan. Ramadhan akan menjelang minggu depan, rasa tidak sabar menunggunya. Semoga dipermudahkan Allah dalam menjalani ibadah puasa ini....ya rabbbal alaamiin.

Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat berpuasa dan bertarawikh untuk semua sahabat dan saudara saya. Rajin-rajinlah memasak untuk jamuan keluarga semasa bersahur dan berbuka.

Comments (1)

selamat menyambut ramadhan jugak buat akak..
take care..