Pemandangan di Dermaga Sadong Jaya, Sarawak

Posted by Leeza | Posted in

Dermaga Sadong Jaya selalu menjadi tempat persinggahan bot-bot pengangkutan ke kawasan Simunjan,Sebuyau dan kampung-kampung yang berdekatan. Namun sejak pengkalan Feri Sungai Bulu mula beroperasi beberapa tahun ini, Dermaga ini sudah tidak digunakan. Para peniaga geraipun turut berpindah ke Pengkalan Feri Sungai Bulu. Sekarang amat mudah untuk pergi ke Sebuyau, Simunjan, Segali, Lubuk Buntin dan beberapa kawasan di seberang sungai kerana adanya feri yang beroperasi.
Jalan menuju ke Dermaga. Kiri dan kanan ialah rumpun pohon bakau. Titian ini agak panjang , lebih kurang 2 kilometer. Penat juga berjalan. Pagar besi yang merentang sepanjang titian ini ada yang telah dipotong begitu juga dengan lampu yang dirosakkan. Waktu malam ,mungkin hanya pemancing-pemancing tegar yang sanggup melepak di Dermaga ini untuk memancing.

Ini pula si Azizi, anak saudara saya yang banyak bermasalah dahulu. Sekarang alhamdulilah dia tak buat perangai lagi. Setiap masa sentiasa mendoakannya.

Layan gambar-gambar pemandangan ini. Tenang melihat laut.

Tidak kuat hempasan ombaknya. Angin pun tidak terlalu kuat.....nyaman.

Indah pemandangan ini , sesuai dijadikan tempat berkelah atau duduk-duduk melepak membaca novel.

Hati-hati kerana dikhabarkan kawasan ini banyak sudah buaya melepak. Pihak kerajaan melarang spesies buaya ini ditangkap dna dimusnahkan. Dulu kawasan ini menjadi kawasan untuk bermain jetski, lumba perahu dan berenang. Jadi, sekarang hanya menjadi tempat tumpuan memancing dan melepak mengambil angin laut.

Comments (1)

aktiviti riadah berjetski segala tak dibenarkan lagi sebab kehadiran boya-boya ye kak...adoi...mesti dah ada yg jadi mangsa tu...