Koleksi Jam

Posted by Leeza | Posted in


Beberapa hari ini saya takde selera nak buat n3 baru. Kalau pasal buku laju je saya buat. Malahan kesihatan tak mengizinkan, maklum sakit adalah satu dugaan Allah untuk saya. Hari ini jam 'Haji' saya rosak. Jam itu saya beli pada hari saya menghantar kawan saya A ke Lapangan Terbang Kuching kerana dia hendak menunaikan ibadat haji. Saya hendak jadikan ia bukan sahaja sekadar kenangan tetapi juga sebagai ingatan untuk bersedia ke sana juga. Jam haji itu no 2 dari bawah yang bertali hitam. Ini adalah koleksi jam yang saya ada , ada yang rosak dan ada yang masih bagus lagi. Sebahagiannya hadiah dari kawan dan kakak ipar. Jam saya murah sahaja. Jam bertali hitam di atas sekali ,'Jacques Farrel' adalah jam pertama yang saya beli sebaik mendapat gaji pertama sebagai guru terlatih. Harganya RM355. Tali originalnya ,gold plated. Jam itu masih bagus lagi hingga sekarang. Ada 2 utas jam tangan yang saya sayang telah hilang semasa rumah sewa saya dicerobohi pencuri. Seutas darinya ialah jam daripada jabatan atas perkhidmatan cemerlang. Takde rezeki nak buat camner. Saya gunakan bekas coklat untuk menyimpan jam-jam koleksi saya ini. Sekarang ini kawan saya si Madam T juga pengumpul jam tetapi dia mengumpul jam berjenama. Dia main ribu-ribu. Saya tak mampu, maka saya hanya beli mengikut keperluan. Kalau rosak saya beli baru.


Oleh kerana jam sangat perlu untuk saya, maka saya gunakan jam ini untuk sementara waktu. Jam ini percuma daripada percutian ke Sunway Lagoon bersama keluarga kak NB. Nasib baik ia ada , kalau tak....susah saya nak buat kerja saya. Keluar masuk kelas tentulah perlukan kita mengurus masa dengan sebijaknya. Patutnya saya hadiahkan kepada sesiapa anak saudara saya yang ramai itu, tetapi kerana ia istimewa kenangan dari KL maka saya simpan sendiri.

Suatu masa dulu, satu ranting saya pernah memberikan jam tangan 'seiko' ,jam yang dipakainya sebagai hadiah kenangan pertemuan kami. Saya lupa namanya. Jam itu saya berikan kepada seorang staf saya . Bila fikir balik, kalaulah saya tak berikan tentu boleh menambah koleksi saya. Hahaha...dah buruk siku pula. Walaupun jam tak ada lagi, kenangan dengan ranting tetap di hati. Semoga dia bahagia dengan kehidupannya.

Hujung minggu ini bermula pencarian membeli jam tangan yang baru. Saya anggap hadiah harijadi untuk diri sendiri sedangkan ia masih jauh lagi....

Comments (2)

ratus-ratus tu dah kira mahallah kak...kalu ribu-riban tuk seutas jam, fengsan...ekekeke. tapi kalu ada yg mampu, knp tdk...

beli lah jam ikut kemampuan akak. tapi klu sekali sekala nak jam yg xtra mahal, y not?? tanda penghargaan kpd diri sendiri!!!

psst...kwn saya baru td habaq, hubby dia belikan rolex rm33k tanda penghargaan sbb anak berjaya ke SSP cyberjaya!!!. lucky lady!!!!!