Cuti : Tidur VS Novel

Posted by Leeza | Posted in

Cuti Tahun Baru Cina selalunya tidak hebat bagi saya sebab semasa cuti ini, kedai-kedai ditutup dan hujan pula turun mencurah-curah. Rasanya aktiviti utama semasa hujan turun ialah melingkar di atas katil. Bila mata bagai jam alarm , jam 5 pagi sudah tercelik, hasrat melingkar menjadi satu angan-angan LB. Apa yang pasti mak saya dengan kegemarannya setiap beberapa minit membuka pintu bilik saya , sama ada dia melihat jam atau bercakap dengan saya. Terkadang dia bawa roti Bun berintikan sekaya , sambil makan dia beri saya....aduhh mak . Terkadang saya cakap dengannya, mak makanlah apa-apa sahaja mak nak makan....saya tak nak. Sebab itulah saya suka kalau Luqman ada , sebab neneknya ini akan sibuk melayan Luqman. Si bujang kecik pula , setiap masa memanggil neneknya. Hari ini saya habiskan bacaan novel ini. Kisah cinta dan saya akui saya menangis pada satu-satu bahagian . Saya pun tak tahu kenapa saya menangis, sama ada kerana novel ini atau saya melampiaskan perasaan hati saya dan menggunakan novel ini sebagai pencetusnya. Ceritanya menarik dan Siti Rosmizah menggunakan kekuatan dengan sikap lelaki yang ego dan kejam sehingga sanggup berlaku kasar dengan perempuan biarpun perempuan itu dia cintai sepenuh hati. Satu bahagian yang memusykilkan saya ialah Si Farisya mengandung 3 bulan setelah 2 bulan berpisah dengan suaminya. Namun saya tak faham sangat sebab kejadian ini logik....alangkah elok jika Siti Rosmizah masukkan info mengenai isu ini.


Kemudian saya membaca novel ini. Cetakan ke dua , dalam katalog web alaf21 , tertulis harga rm 18 tetapi buku ini harganya rm19.90. Saya berusaha hendak habiskan stok novel saya sebelum saya berangkat ke PBAKL Mac nanti. Semasa membaca novel ini baru beberapa muka surat , saya sudah mengantuk. Maka dengan secara suka citanya saya melunaskan angan-angan LB , naik atas katil, tarik selimut dan tidur dengan nyenyaknya. Wah... tidur siang ? Dalam tidur yang lenalah itu saya pun bermimpi cerita dongeng. Kisah pengembaraan seorang putera raja mencari puteri impiannya. Yang peliknya semua watak dalam mimpi saya bercakap bahasa cina. Ada masuk loghat korea juga. Wah....mentang-mentanglah Tahun Baru Cina, sesuka hati je bahasa cina masuk dalam mimpi saya. Dan saya dikejutkan dengan jeritan : NEK CUUUUUUUU! Ambikkkkkk Gammmmbarrrrr ! Siapa ? Dialah cucu saudara saya yang bertuah DAYANG PUTRI ERWIN.

Comments (0)