CINTA DATANG LAGI oleh Bikash Nur Idris

Posted by Leeza | Posted in


Bismillahirahmannirrahim.......

Asalamualaikum sahabat-sahabat dan pembaca blog yang dihormati.....
Ketika melihat buku ini di kedai buku POPULAR ,BDC Kuching, saya tertarik dengan kulit buku yang cantik. Ada gambar ladybird lagi. Kesimpulan awal, mesti watak heroin ini gila sungguh dengan ladybird dan jangkaan ini ternyata tepat. Dia mempunyai kereta Kelisa yang atasnya hitam dan badannya merah. Kemudian dipenuhi dengan patung-patung ladybird dalam kereta tersebut sehingga hero sengal tak mahu memandu.

Sipnopsisnya amat ringkas, yakni kisah cinta 4 penjuru , Fariz, Raisya, Shereen dan Jaspal.Fariz dan Raisya bertemu di majlis perkahwinan Shereen dan Jaspal . Keduanya menyimpan duka kerana pasangan masing-masing menjadi milik orang lain. Tanpa mereka ketahui, Shereen dan Jaspal sebenarnya berpakat menurut kehendak keluarga dan berbulan kemudian berazam berhasrat hendak memutuskan untuk bercerai dan kembali kepada kekasih masing-masing, Fariz dan Raisya. Tanpa Raisya duga, Fariz mengatur rancangan merapati Raisya supaya kembali kepada Jaspal dan bolehlah dia pula kembali kepada Shereen. Namun rancangan ini menjadi haru biru bila campurtangan Neesa adik Fariz yang nakal dan Dona ,sahabat Raisya kerana mereka hendak menyatukan Raisya dan Fariz. Pada satu hakikat, barulah Raisya menyedari hatinya sudah kasmaran dengan Fariz. Fariz pula disedarkan oleh Shereen tentang perasaan sebenarnya terhadap Raisya. Maka bermulalah adegan seterusnya menuju ambang perkahwinan sehingga mengecohkan kedua keluarga tersebut. Keluarga cina mualaf dengan keluarga india mualaf. Shereen dan Jaspal pula menghadapi konflik yang bukan sedikit namun tidak dikembangkan oleh penulis dengan panjang lebar .Jika dilihat keseluruhan, pada part terakhir cerita ini , kisah Shereen dan Jaspal amat menarik ,ada konflik, ada misteri , dan pada akhirnya dua hati yang sebenarnya sejak kecil telah dijodohkan bersatu dengan kebahagiaan. Paling syahdu bila keduanya dalam masa yang tidak diduga telah lama menyimpan hasrat untuk convert ke Islam.

Sejujurnya saya akui ,saya sukakan novel Bikash ini kerana hilang terbang segala kedukaan saya. Bila membaca novel ini kita berada dalam dunia animasi, dunia yang ceria. Pendekata novel ini citer kartun bagi saya. Ceriteranya ialah komedi romantik. Kalau tengok wayang saya suka komedi romantik. Jadi.....bestlah jawapannya. Kenapa saya katakan citer kartun ? Pertama pendekatan Bikash mengunakan perkataan seperti 'renungan what-u-did-last summer', 'dengan muka aku-tengah-tunggu-ni' dalam menghuraikan mimik muka watak-wataknya . Pendekatan baru dan orang yang bacapun boleh faham sendiri. Malah terus dapat gambarkan wajah kartun watak-watak tersebut. Kemudian penulis juga suka menggunakan perkataan 'muka tayang gigi'....sinonim dengan wajah smiley yang tengah sengih dan tayang gigi. Cuma tak logiknya jika watak Pak Illyasa dan watak Papa Aziz pun tayang gigi sama. Kemudian perbuatan yang kelakar antara Fariz dan Raisya , pasa saat mereka mencari cincin lamaran ladybird yang dilontarkan oleh Fariz di Tasik Permaisuri. Adegan kejar-mengejar Fariz dan Raisya mengelilingi sebatang pokok dan akhirnya Fariz berlari seorang diri mengelilingi pokok tersebut dan Raisya mengetawakannya. Ini kartun habis...keh3. Sama juga bahagian Fariz mendukung Raisya balik ke rumah , siap dengan gambaran Raisya menongkat dagu di bahu Fariz ...haiiiii kelakarlah.

Jika anda peminat cerita Cina dan cerita Tamil , anda dapat mood yang bagus untuk menghayati novel ini. Sebabnya watak hero Fariz Daniel Aziz Ng seiras dengan wajah Jimmy Lin versi dewasa. Kemudian padanannya ialah heroin Nur Raisya Ilyasa menyamai wajah Sneha pelakon Tamil . Lucu sangat terutama semasa adik Raisya si Raahah menjerit kepada ammanya di dapur untuk melaporkan perkembangan kakaknya yang menangis sejak semalam. Sehinggakan ammanya naik dan marah dengan si bongsu yang nakal ini , bukankah ibunya berpesan bisik ke telinga dan bukan mencanang ke seluruh kampung seperti suara tertelan mikrofon? Banyak adegan lucu yang digambarkan terutamanya semasa Amma Raisya dan Mama Fariz pengsan dengan gelagat nakal si Fariz.

Ada juga kesilapan yang mungkin tidak disengajakan oleh penulis dalam menggarap novel ini. Ms 147 -respirasi. Ais cair dan air di luar gelas , itu adalah proses kondensasi. Ms 220- sedangkan dialah paling bangun paling awal antara ketiga anak gadisnya. (pembetulan - sedangkan dialah paling awal bangun antara ketiga anak gadisnya.)Ms 407 -dari hati dari jiwa (pembetulan -dari hati dan jiwa). Walau bahasa novel bebas, namun sekali sekala gunakanlah kata hubung untuk mencantikkan ayat. Satu perkara yang saya tertanya-tanya , harap siapa yang baca review ini boleh jelaskan kepada saya, Siapa the Badigol So'od?

Keseluruhannya , novel ini menceriakan . Halangan cinta Fariz dan Raisya tidak begitu mencabar berbanding cinta Shereen dan Jaspal. Kerana fokus penulis lebih kepada Fariz dan Raisya maka kisah Shereen dan Jaspal tidak begitu dihuraikan dengan panjang lebar. Sayang sekali penulis tidak gunakan peluang ini untuk kembangkan kisah Shereen dan Jaspal. Misteri lelaki pertama yang menyentuh Shereen diselesaikan dengan mudah dan mengejut....hanya menggunakan sebuah diari lama milik Shereen. Jika tak, novel ini boleh mencapai sehingga 600 mukasurat lagi. Bolehlah jual dalam harga RM19.90.

Bahagia dicipta oleh insan yang menginginkannya. Bagaimana dan bila dan seberapa banyak bahagia yang diinginkan semuanya terletak di tangan anda sendiri. Jika cinta itu datang dalam hati, terimalah dengan penuh keredhaan. Hmmmm.....bilalah cinta ni datang dalam hati saya?

Comments (0)