Satu Hari Yang Penuh Cerita

Posted by Leeza | Posted in


Hari ini semua guru DG41 dan Dg44 menghadapi exam PTK. Saya mengambil PTK /Tahap Kecekapan 2. Mula-mula paper 702/1 (Generik) pada jam 9 pagi saya hadapi dengan hati yang tenang walaupun soalannya kebanyakan pelik-pelik belaka...contohnya bahagian protokol, panggilan kehormat untul VVIP dan barisan duduk untuk tetamu VIP semasa majlis rasmi. Fokus sekali saya menjawabnya sehingga saya siap dalam masa 40 minit. Itupun siap ulang balik soalan 2 kali. Pada jam 11 pagi, paper ke dua 702/2( Guru Mata Pelajaran) , saya sudah mengeluh sebab rata-rata soalannya khusus untuk tugas-tugas guru sekolah menengah. Daripada pakai cermin mata ,saya sudah tanggalkannya dan letak cermin mata di atas meja. Ada satu soalan mengenai ETR untuk subjek biologi SPM , datanya saya langsung tak faham dan tak tahu bacapun. Ingatkan ETR 2.98, tahap yang teruk maka saya jawablah kena adakan program pemulihan. Bila tanya kawan saya yang ajar sains SPM dia kata ETR 2.98 adalah keputusan cemerlang....jadi saya dah salah soalan ini. Kemudian keluar SWOT....saya tak tahu apa itu SWOT. Rasa nak menangis pun ada. Rata-rata soalan tidak ada dalam buku-buku PTK yang dibaca. Sekarang ini saya dah masukkan semua buku-buku PTK dalam almari. Tawakal sahaja, kalau ada rezeki adalah, kalau tak, bye-bye PTK.

Balik dari PTK saya pujuk kawan saya pergi ke Kuching bersama saya. Saya sempat makan nasi di rumah tetapi kawan saya belum makan tengahari lagi. Kami singgah sekejap rumah Cikgu Maimunah untuk saya menyerahkan kertas Sains UPSR sekolahnya yang telah siap saya semak.
Kami makan di FOOD COURT ,SPRING. Makanan di atas ialah pilihan saya iaitu Cheese Baked Chicken Rice ( RM10) Sedap.

Ini pilihan kawan saya , Black pepper Lamb Rice (RM8.50) Okey jugalah rasanya. Minuman pilihan saya , Kiwi Juice (RM2.50) dan kawan saya memilih Carrot juice (RM3.00)
Kami sempat shopping sedikit. Saya membeli novel Layang-layang Bertali Kaca untuk saya hadiahkan kepada Diana yang hendak balik Ke Paris dan hadiah harijadi Putri ke 3.

Lebih kurang jam 4.30 kami pergi ke Pekan Sentosa kerana kawan saya hendak mencari alas kusyen keretanya. Kebetulan kami menggunakan kereta saya . Kawan saya ini pula tersasul memikirkan keretanya sehingga dia meminta Cina kedai memasang alas kusyen itu. Bila saya ingatkan bahawa yang kami guna ialah kereta saya, mengucap panjang dia. Hahahaha....gelihati.
Jam 5.30 petang kami pergi ke airport untuk menemui Diana , rakan sekelas saya semasa di Kolej DPAH Abdillah dulu. Diana berangkat ke KL jam 7.10 pm dan akan ke Paris pada 18 Jun 2010.

Yang berbaju hitam itu ialah Jane Karin Wilson dam berbaju coklat pula ialah Diana. Selamat berangkat Diana.

Sepanjang perjalanan balik, saya dan kawan saya bercerita pasal soalan-soalan PTK lagi....aduhhh. Susah benor nak naik gaji ni.

Comments (0)